„Amikor Trump elnök bejelentette a 25 százalékos büntetővám tervét, komolyan vettük" - mondta Bonnie Tu, a Giant Manufacturing Co. elnöke egy interjúban.
A gyártócég része annak az egyre növekvő számú tábornak, amelynek tagjai - reagálva a két nagyhatalom közötti egyre feszültebb kereskedelmi kapcsolatokra - elviszik termelésüket az országból.
Tavaly észrevettem, hogy a Made In China korszaknak vége - mondta Tu. A cég 2018 végén egy üzemet már bezárt Kínában, és az Egyesült Államokból érkezett megrendelések legyártásának nagy részét kivitte az országból.
Tavaly júliusban azt is bejelentették, hogy egy gyárat hoznának létre Magyarországon, azzal indokolva, hogy manapság már trendszerű a gyártás közelsége az értékesítési piachoz.
Az óriásnak jelenleg egy-egy gyára van Tajvanon és Hollandiában, tovább öt maradt Kínában. A tajvani telephely két műszakban fog dolgozni, hogy lépést tartson az áthelyezett megrendelésekkel. A vállalat azt is közölte, hogy Délkelet-Ázsiában is partnert keres.
A cég részvényei 9,8 százalékkal emelkedtek a tőzsdén az eddigi legnagyobb nyereségük hatására. Az idei első negyedéves bevételeiknek egynegyede e-kerékpárból származik.
Az új megemelt amerikai vámok átlagosan 100 dollárral drágítják a Kínában gyártott és az Egyesült Államokba exportált kerékpárok eddigi árát,
a nulla vámtarifás termékekhez képest.
Persze a Tajvanra költözés jelentős egyszeri költséggel járt és ott más a munkaerő költsége is.
A Giant ezért nyitott arra, hogy a termelést visszavigye Kínába, amennyiben az Egyesült Államok és Kína megállapodna, és eltörölnék a 25 százalékos büntetőtarifát.
Ez viszont csökkenti annak a kijelentésnek a súlyát, hogy véget ért volna a "Made in China" korszak.
Forrás: Bloomberg