Egy friss felmérésben a több mint 600 millió felhasználóval rendelkező LinkedIn közösségi média vállalat megkísérelte összefoglalni, melyek azok a szakmai készségek, melyek a jövő munkahelyein a legértékesebbek lesznek. A Future of Skill névre hallgató kutatás specifikusan az ázsiai térségre nézve állapította meg, mely szakterületek iránt ugrott meg jelentősen a kereslet az elmúlt 5 évben. Ezek ugyanis azt is előre jelezhetik, hogy mire lesz szükség a jövőben.
Az egyik vezető terület egyértelműen a mesterséges intelligencia. Itt olyan szakmai készségek értékelődnek föl, mint az üzleti elemzés, az adattudomány vagy a szoftverfejlesztés.
Ahogy ugyanis a vállalatok egyre nagyobb mértékben függnek a beérkező hatalmas adatmennyiség elemzésétől, úgy játszik egyre nagyobb szerepet az embernél sokkal gyorsabb mesterséges intelligencia.
Az Airbnb például ma már olyan vizuális felismerő rendszert használ, amely képes megállapítani, hogy mely képek lehetnek a legvonzóbbak a potenciális vendégek számára.
Az emberi gesztusok felismerése azonban egyébként is komoly üzletágnak számít, és igen erős növekedés előtt áll.
A globális piac 2025-re már 30,6 milliárd dolláros lehet,
és olyan szektorok profitálhatnak belőle leginkább, mint a bankrendszer, a felsőoktatás vagy a hirdetési ipar. Ezen a területen a legfontosabb készségek között van például a mobil- és szoftverfejlesztés vagy a háttérkutatás.
Mindeközben az egyre terjedő automatizáció szintén új készségeket és szakterületeket követel meg. Ez egyfelől igaz a gépi üzleti tevékenységekre is, ahol robotok vagy mesterséges intelligencia programok működnek – elsősorban repetitív feladatokat ellátva.
Jó példa erre a bankrendszer vagy a telekommunikáció, ahol a tranzakciókat és az ügyfélpanaszokat egyre inkább képesek kezelni az automatizált programok.
A LinkedIn kutatása alapján ezek a területek elsősorban üzleti elemzőket, tanácsadókat, valamint robotikai mérnököket keresnek.
Ehhez kapcsolódik továbbá a manuális munkafolyamatok automatizációja is, mindenekelőtt az alacsony képzettséget igénylő emberi munkakörökben. Ezzel ugyanis a vállalatok fel tudnák szabadítani a munkavállalókat, és részben átképzéseken keresztül sokkal magasabb és értékesebb pozíciókban tudnák elhelyezni őket. Itt a tanácsadók és a projektmenedzserek mellett elsősorban szoftvermérnökökre van szükség a fejlesztésekhez.
A személyre szabott adatok kezelése a fentiek mellett a dizájn és a marketing területén is egyre erősebb hatást gyakorol. Nem véletlen, hogy a LinkedIn kutatásában is szerepel az egyénközpontú dizájn iparága, amely lényege, hogy
a fogyasztói élményt helyezi minden döntés előterébe.
Ez a termékfejlesztés egy egészen új időszakát hozza el, amihez nagy szükség van például grafikusokra, termék formatervezőkre, valamint fogyasztói élmény dizájnerekre.
Nem marad érintetlenül azonban a marketing sem, különösen a közösségi média terjedése miatt. Ázsiában pedig elképesztően gyorsan bővül a közösségi média elérés, vagyis nem meglepő, hogy
a cégek egyre nagyobb energiát fektetne be abba, hogy ezen keresztül találjanak új fogyasztókat.
Olyannyira fontos terepről van szó, hogy a LinkedIn kutatásában résztvevő cégek 74 százaléka mondta azt, hogy a közösségi média marketing fontos része a profittermelésének.