A KLM már jóideje támogat olyan programokat, amelyek a bolygót mind jobban terhelő környezeti károk ellensúlyozását szolgálják, felkínálva az utasok számára azt, hogy a jegyre kifizetett összegek egy részéből ilyen programokat támogassanak. Ez a mostani kampány azonban - melynek a vezérigazgató, Pieter Elbers jegyezte levelét több nagy lapban illetve internetes odalon is közzétették - merőben szokatlan egy légitársaságtól. Ahogy a Bloomberg megjegyzi, a lépés ellentmond a közgazdaságtan egyik fontos alapelvének, miszerint egy cégnek egyetlen és kizárólagos felelőssége a proftmaximalizálás, amelyet termékei és szolgáltatásai értékesítése révén ér el.
Ráadásul - emeli ki a Quartz - a KLM nem is áll rosszul az üzemanyag felhasználás hatékonysága terén. Például a transzatlanti járatok tekintetében, dobogós helyet foglal el (az első a Norwegian, amely az elsők között terjesztette ki a fapados modellt ezekre az útvonalakra):
Tény ugyanakkor, hogy a mostani kampány meglehetősen ellentmondásos visszhangot keltett.
A vezérigazgató levelében olyan megfogalmazást használ, amelyből kiderül, a cég közös felelősségnek tekinti a polgári légiközlekedés okozta környezetterhelés kérdését - ez a szektor a globális károsanyag-kibocsátás mértékének közel 3 százalékáért felel. Elbers arra kéri az utasokat, minden esetben gondolják át, szükséges-e repülőre ülniük, nem választhatnák-e helyette a vonatközlekedést, vagy adott esetben épp az interneten bonyolított élő videócsetet.
A kezdeményezést és a közös felelősség kérdését sokan jó ötletnek tartják, ám
sokan ugyanakkor önigazolást látnak abban, a mostani, a nagyvállalatok körében is egyre fontosabb "zöld trend" hatásvadász meglovagolását.
Holland politikusok szerint ha a KLM annyira aggódna a bolyógért, többet fordíthatna a jegyek áraiból a környezeti terhelés ellensúlyozását célzó, egyébként is meghatározott költségekre, és átgondolhatná útvonaltérképét is, feladva a rövid távú utak repülését. A kisebb távolságokat ugyanis könnyebb helyettesíteni más közlekedési móddal.
A Bloomberg kommentárjában megjegyzi: az ígéretes, de jelenleg még csak fejlesztés alatt álló elektromos meghajtások a repülőgépeknél, még jó ideig nem jelentenek kereskedelmi alternatívát a hagyományos meghajtásokkal szemben.
Ezért addig is, az utasoknak arra kell törekedniük, hogy ha csak tehetik, olyan légitársasággal repüljenek, amelynek jobbak a környezetterhelés, illetve a hatékonyság területén a mutatóik,
ahogy a KLM-nek is.
Másrészt viszont nehéz kezdeni bármit is egy olyan kampánnyal, amely szinte lebeszéli az utasokat a repüléskor abban a helyzetben, amikor minden nagy iparági szereplő a szektor dinamikus, évenként több százalékot meghaladó bővülésével és rengeteg új gép szolgálatba állításával számol.