Száz évvel ezelőtt Glenn Curtiss, az amerikai repülés úttörője, az USA repülőgépiparának egyik megteremtője olyan háromüléses, leszerelhető szárnyú „repülő autókról" álmodozott, amelyek a levegőben percekre rövidítik a földön órákig tartó utazásokat.
Egy évszázad után Curtiss álma megvalósulni látszik.
Kialakulóban van egy olyan új járműtípus, amely forradalmasíthatja a városok közötti és a városokon belüli áru- és személyszállítást
– szögezi le a Deloitte e témában született tanulmánya.
Olyan elektromos, vagy hibrid-elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes járművekről van szó, amelyek a hagyományos helikoptereknél halkabban, gyorsabban és olcsóbban juttatják el a fuvart a célba. A kategória elnevezése a "hybrid-electric vertical takeoff and landing", azaz az eVTOL pilóta nélküli légijármű.
Azonban, mint újdonságnak, az eVTOL-nak is számos kihívással kell szembenéznie. A Deloitte tanulmánya a következő tényezőket sorolja fel, amelyek hátráltathatják ezeknek a forradalmian új típusú járműveknek az elterjedését:
Amennyiben sikerül legyőzni a nehézségeket, ezek a járművek három területen hozhatnak forradalmi változást:
A Deloitte úgy számol, hogy az új típusú légieszközök piaca 2040-re elérheti a 17 milliárd dollárt.
A technológia gyorsan fejlődik, multinacionális óriáscégek mellett kis technológiai startupok egyaránt foglalkoznak már az eVTOL fejlesztésével. Ilyenek a szlovén Pipistrel, a brit VRCO és a RollsRoyce, az amerikai AirspaceX vagy Bell, illetve a brazil Embraer, így az első eVTOL-ok akár
már egy évtizeden belül megjelenhetnek a városok egén.
A hozzájuk hasonló, már működő startupok számára indult el a Deloitte Technology Fast50 programja, amely a leginnovatívabb vállalkozásokat keresi ezen a területen.
Szokatlan légijárművet tesztelnek
Ahogy az Origo nemrégiben beszámolt róla, egy texasi cég még az idén szeretne szabadidős célokra egyszemélyes, bérelhető elektromos repülőgépeket kínálni az Egyesült Államok nagyvárosai mellett. A járműveket úgy tervezték, hogy egy joystickkal lehessen őket vezérelni, így nem kell hozzájuk pilótaengedély sem.A Tesla, az Uber, vagy a különböző autó-, motor-, bicikli- vagy éppen rollermegosztó szolgáltatók átalakították és teljesen újraértelmezték a városi közlekedést
- hangsúlyozza Tancsa Zoltán, a hazai programvezető.
Majd hozzáteszi: "A fejlődés azonban aligha ér véget velük."
A mobilitás teljes átalakulásának következő lépése az eVTOL és az önvezető autók megjelenése lehet.