Külföldi élelmiszeripari nagyvállalatok tértek vissza Zimbabwéba, hogy ott vásároljanak be a különleges minőségű kávéból. Az ott termő kávébabok iránti érdeklődés fontos fejlemény a régóta súlyos gazdasági nehézségekkel küzdő országban.
Most azonban, úgy tűnik, a kávé is segíthet a gazdaság talpra állításában.
Az olyan nagy cégek, mint a Nestlé, hajlandók jelentősen, akár 30-40 százalékkal is többet fizetni a zimbabwei kávéért, mint az általános világpiaci ár.
"Amiért Zimbabwéban vagyunk, az a hihetetlen kávékínálat, amit a vásárlóinknak kínálni akarunk. Egyúttal pedig a kistermelőkkkel is együtt tudunk működni, ami szintén fontos szempont vállalatunknál" - mondta Daniel Weston, a Nestlé Nespresso vállalati és jogi ügyosztályának vezetője.
Zimbabwe sokáig - az 1990-es évekig -, ha nem is meghatározó, de komoly kávéüzletet felmutató ország volt a világgazdaságban.
Évente nagyjából 15 ezer tonna kávét küldött a piacokra, ez pedig 20 ezer kistermelőnek jelentett megélhetést. Az ország fő kávé-különlegességét egy zamatos, enyhén pikáns ízű arabica képviselte.
A mezőgazdaság erőszakos kormányzati átalakítása nyomán azonban számos gazdálkodó felhagyott a termesztéssel, így a kávéipar válságba jutott. A teljesítménye csökkenni kezdett, az árak pedig zuhantak.
A 2000-es évek a kávétermesztés eljelentéktelenedéséről szóltak, a 2016-os kiviteli érték még a 2 millió dollárt sem érte el:
A mélypont után azonban most jöhet a fellendülés.
A zimbabwei kávé iránti növekvő érdeklődés már 400 kistermelőt késztetett arra, hogy visszatérjen a kávétermesztéshez.
Egyikőjük újságíróknak nyilatkozva elmondta: a jó árak, amiket a kávéjukért most kapnak, szerinte éveken belül több ezer termelőt indít majd arra, hogy belekezdjenek a kávécserjék nevelésébe.