Az Amazon technológiai és logisztikai rendszerének hiányosságai lehetővé teszik lejárt termékek kiszállítását, és a fogyasztóvédelem képviselői attól tartanak, hogy a cég növekedésével ez a probléma súlyosbodni fog.
Jelenleg mintegy 2,5 millió vállalkozás értékesít élelmiszereket a felületen, ráadásul a teljes eladás 58 százalékát teszik ki
Az Amazon eladásaira szakosodott elemző cég nemrégiben megvizsgálta a weboldal száz legkeresettebb élelmiszertermékét, és megállapította, hogy az eladók 40 százalékánál legalább öt panasz érkezett lejárt szavatosság miatt. Például a 2017-ben bezárt Teavana teázó kiárusított termékeit az e-kereskedelmi platform a mai napig értékesíti, annak ellenére, hogy
már két éve nincsenek forgalomban.
Az Amazon szóvivője elmondta, hogy a webhelyen értékesített termékeknek – beleértve azokat is, amik nem viszonteladásra szánnak – meg kell felelniük a törvényeknek és a cég üzletpolitikájának, és harmadik féltől származó termékeknél is garantálni kell a vásárlástól számított legalább 90 napos eltarthatóságot.
Nem nagyon tudjuk, hogy ezt az üzletpolitikát miként hajtják végre"
– mondta Thomas Gremillion, az Amerikai Fogyasztói Szövetség érdekképviseleti csoportjának élelmiszerpolitikai igazgatója.
Az Amazon szóvivője szerint a vállalat az alkalmazottakat, valamint a mesterséges intelligenciát közösen használja a 22 millió vásárlói minőségi és biztonsági aggályok nyomon követésére.
A cég eltávolíthatja a terméket, és az eladót fel is függesztheti, ha az megsérti a vállalat irányelveit.
A CNBC utánajárt és több olyan vásárlót is talált, akiknek lejárt szavatosságú élelmiszert szállítottak ki, ugyanakkor a reklamálás után sem kaptak visszatérítés – volt, akinek olyan élelmiszert vittek ki, amelynek már négy hónnapja lejárat a szavatossága.