A kiskereskedelemben a karácsonyi és az újévi szezon hagyományosan az év egyik legerősebb időszaka. Az elmúlt évtizedben azonban komoly átalakulások mentek végbe a szektorban, ahogy az amerikai Black Friday (Fekete Péntek) elterjedt Európában. Ráadásul ma már ez gyakran nem is csak egyetlen napot, hanem egy hosszabb időszakra vonatkozó leárazás-sorozatot jelent. Ezzel a Black Friday egyre inkább ellopja a karácsonyt – legalábbis a kiskereskedelemben.
Az Egyesült Államokban a Black Friday hagyományosan egyetlen napot jelent.
Miután minden évben november negyedik csütörtökjére esik a hálaadás, az ezt követő péntek a Black Friday, amely most már jó ideje a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelzi – hatalmas akciókkal és sorban állásokkal.
A nagy átrendeződés akkor kezdődött, amikor az amerikai vásárlási esemény elkezdett elterjedni a világban, és több helyen ez nem is egyetlen napot, hanem akár egy egész hétre vonatkozó kedvezményhullámot is jelent. A Retail Economics pedig egy elemzésében arra jutott, hogy
idén a Z generációs fogyasztók több mint fele tervez vásárolni valamit idén a Fekete Pénteken, Nagy-Britanniában. Az Y generáció tekintetében ez az arány meghaladja a 40 százalékot.
A brit adat jelentőségét fokozza, hogy a MarketWatch rámutatott, mára ott tartunk, hogy a Black Friday alapjaiban rendezte át az európai vásárlási szokásokat, amivel lényegében beszippantotta a karácsonyi és újévi eladásokat. A kiskereskedők ugyanis rákényszerültek arra, hogy az év olyan szakaszában biztosítsanak jelentős árkedvezményeket, mely időszakok régebben teljes árakkal futottak.
A Retail Economics egyébként kimutatta, hogy Nagy-Britanniában néhány termékcsoportra koncentrálódhat a vásárlások jelentős része.
A legnagyobb haszonélvezők a ruhákat, az elektronikai cikkeket, valamint a játékokat árusító boltok lehetnek.
A felmérés szerint a megkérdezettek 59 százaléka elektronikai cikkeket, 36 százaléka ruhát, míg 35 százalék játékot tervez venni a Fekete Pénteken.