A retro stílusú Fiat 500 és a Panda dominálják kontinensünkön a miniautók szegmensének piacát, azonban egyre inkább eljár felettük az idő, és megértek a modellváltásra.
Mindkét típusnál jelentős összegeket emésztene azonban fel a fejlesztés, ráadásul az eladási statisztikák az utóbbi időben a kereslet visszaeséséről tanúskodnak.
A háromajtós Fiat 500-ast 12 évvel ezelőtt, 2007-ben dobták piacra, designját az eredeti 1957-ben bevezetett és rövid idő alatt ikonikussá vált Fiat 500 ihlette. A most kapható modellváltozat értékesítése az idei első fél évben Európában 9 százalékkal, valamivel több mint 100 ezer darabra csökkent.
A 2012-ben bevezetett, immár a harmadik modellgenerációnál járó Panda még rosszabbul teljesített az idei év első felében: ennél a típusnál 15 százalékkal estek vissza az eladások.
A Fiat részéről egyelőre nem közölték, hogy pontosan mikorra tervezik a kivonulást ebből a szegmensből, de piaci szakértők szerint ez egy középtávú stratégia részeként 2024-re valósulhat meg.
A Europe Automotive News cikke kiemeli, hogy ezzel a vásárlókat gyakorlatilag az eggyel nagyobb, a kisautó kategória, azaz a B-szegmens felé szeretnék terelni.
Az Autocar írása hozzáteszi, hogy a Fiat 500 mégsem tűnik el végleg, hiszen jövőre még valószínűleg bemutatják az új elektromos változatát. Mindazonáltal a cég a miniautók szegmense helyett inkább a kisautók piacán szeretne erősíteni egy, a Pandánál nagyobb, Punto méretű autóval.
Végeredményben szakértők szerint igazából a következő Panda jövője került veszélybe, a Fiat 500 elektromos változata még megjelenhet.
A Fiat lépése, hogy kivonul a miniautók szegmenséből, egyébként korántsem példa nélküli, hiszen az elmúlt időszakban már több nagy autógyártó, köztük a Ford és az Opel is beszüntette ennek a kategóriának a gyártását.