A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hivatalból indított célvizsgálatot folytatott a budapesti OVB Vermögersberatung Általános Biztosítási és Pénzügyi Szolgáltató Kft.-nél (OVB) a biztosításközvetítői tevékenységét érintően. A jegybank az OVB esetleges működési kockázatait, illetve a biztosításközvetítőkre vonatkozó jogszabályok betartását vizsgálta 2015. január elsejétől kezdődően.
Az MNB megállapította, hogy
a többes ügynök egyes esetekben nem teljeskörűen tájékoztatta ügyfeleit
arról, hogy mekkora veszteséget jelent számukra a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításaik idő előtti – a tartam végét, lejáratát jóval megelőző időpontban történő – visszavásárlása (vagy a további díjfizetés megszüntetése), s ezzel együtt egy új életbiztosítási szerződés megkötésének kezdeti költsége.
Hiányosnak bizonyult a többes ügynöknek a közvetítői alvállalkozók oktatásáról és továbbképzéséről vezetett nyilvántartása,
amely nem volt szinkronizálva a szerződésekről és az azokat közvetítő személyekről vezetett nyilvántartással. Több biztosítási szerződés esetében így kérdéses, hogy az azokat forgalmazó közvetítői alvállalkozók (naprakész, pontos ismeretek birtokában) jogosultak voltak-e az adott termékek értékesítésére.
Eltérést tapasztalt az MNB az OVB adatszolgáltatása, illetve a számviteli nyilvántartásokban szereplő adatok közt is. Nem volt megfelelő a többes ügynök összeférhetetlenségi szabályzata, valamint az ösztönzők vonatkozásában végzett átfogó elemzése sem.
Igényfelmérési kötelezettségét az OVB több alkalommal nem a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban teljesítette. Ügyfeleit emellett nem az előírásoknak megfelelően tájékoztatta többes ügynöki jogállásáról, illetve több esetben nem igazolta, hogy arról információt adott volna át ügyfelének. Hiányos volt a biztosításközvetítő panaszkezelési szabályzata, és panaszkezelési nyilvántartását sem maradéktalanul az irányadó szabályok szerint vezette.
Egyes ügyfelek nem kaptak teljes körű választ megkereséseikre, és az OVB több esetben sem igazolta, hogy postázta volna-e a panaszaikra küldött válaszlevelet, jegyzőkönyvet.
Mindezek miatt az MNB 20 millió forint felügyeleti és 15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a többes ügynökre, és határidő kitűzésével kötelezte a feltárt jogsértések kijavítására. A bírság mértékének meghatározásakor a jegybank figyelembe vette az OVB piaci súlyát (azaz, hogy a biztosításközvetítői piac legnagyobb szereplőjéről van szó), illetve enyhítő körülményként azt is, hogy a többes ügynök több hiányosság kijavítását már a felügyeleti vizsgálat során megkezdte.