Valami nagyon furcsa történik a kávéval a világpiacon az elmúlt években. Annak ellenére, hogy a globális kereslet folyamatosan bővül, a kávé árfolyama lefelé tartó trendet mutat.
A világ két legnépszerűbb kávéfajtájának (arabica, robusta) árfolyama ugyanis 40 százalékot csökkent 2017 eleje óta, és ma már történelmi mélyponton állnak a nyersanyagok
– írja az Asia Times.
Ez a furcsa együttállás, amely látszólag teljesen értelmetlen a hagyományos piaci modellek alapján, elsősorban a Brazíliában tapasztalható fejleményeknek tudható be. A dél-amerikai ország ugyanis a világ legnagyobb kávétermelője, ahol az elmúlt időszakban rekordokat döntött a termés.
Ezzel párhuzamosan a fogyasztás az elmúlt évtizedben átlagosan 2,1 százalékkal bővült évente
– derül ki a Nemzetközi Kávészervezet (ICO) adataiból. A Fairtrade International számításai szerint a világ lakossága napi kétmilliárd csésze kávét fogyaszt, ami korábban hozzájárult ahhoz, hogy globálisan sok gazda jobb árazási feltételek mellett termelhessen.
A kávé mostani árválsága azonban már elkezdett valódi strukturális problémákat jelenteni a termelőknek. A következmények pedig igen súlyosak, hiszen a csökkenő bevételek miatt már nem tudják beruházásokkal fejleszteni a termelést, illetve nem tudnak megfelelően felkészülni a klímaváltozás következményeire – hangsúlyozta Valeria Rodriguez, a Max Havelaar France nevű fairtrade szervezet vezetője. Következésképpen a költségek egyre nőnek, miközben a termelők nem tudják magasabb áron eladni a kávét.
Mára pedig ott tart a helyzet, hogy Közép- és Dél-Amerikában számos kisebb termelő egyszerűen feladta a harcot. Különösen azok, akik a sokkal nehezebben termelhető arabica kávéban utaznak.
Emellett a várakozások szerint olyan országok, mint Kolumbia, Honduras vagy Guatemala a korábbiaknál kevesebb kávét termelhetnek a 2019/2020-as szezonban. Az ICO múlt héten publikált adatai jól illusztrálják a helyzetet. A szervezet ugyanis közölte, Dél-Amerikában a termelés 3,2 százalékkal csökkenhet a következő szezonban, szemben a globálisan várt 0,9 százalékos csökkenéssel.
Végül felmerül a kérdés, mindez mennyiben befolyásolja a végső fogyasztói árakat. A rövid válasz az, hogy gyakorlatilag semennyiben.
Amikor ugyanis a fogyasztó megveszi a terméket olyan óriásoktól, mint a Nestlé vagy a Lavazza, addigra a dél-amerikai kávébab már egy nagyon hosszú lánc végére ér.
A végső fogyasztói árban tehát már benne vannak a raktározás, a szállítmányozás költségei, az ingatlan-, valamint a munkaerő-költségek is. Mindez azt jelenti, hogy a hétköznapi fogyasztó által megvásárolt termék árának mindössze nagyjából 10 százalékát teszi ki a kávébab eredeti termelői ára.