Az üzlet előtt kígyózó sorok, közlekedési dugók a környéken, és egymással dulakodó, rengeteg vásárló jellemezte a Costco első kínai, Sanghajban megnyílt áruházának első napját. Az amerikai cég már 2014 óta jelen van a kínai piacon az Alibaba partnereként, de ez az első hagyományos, saját neve alatt megnyitott üzlete.
A beszámolók szerint a megnyitás káoszba fulladt, miután a hírek szerint több ezer vásárló próbált bejutni az olcsó árairól és élelmiszerválasztékáról ismert üzletbe.
A kínálatban azonban háztartási eszközök, elektonikai termékek is megtalálhatók. Mindennek a kínai vásárlók nem tudtak ellenállni. A vevők lökdösődtek, tolakodtak. Voltak olyanok, akik két órát is képesek voltak várni azért, hogy kifizethessék azt, amit vásároltak, mások a hírek szerint ennél is többet ültek autójukban a bejáratnál, hogy szabad parkolóhelyhez jussanak, számol be arról a Xinhua kínai hírügynökség.
Az áruházat végül még aznap, zárás előtt becsukták.
A vállalat közleményben tudatta, a "vásárlói túlcsordulás" miatt ideiglenesen zárva tartja a boltot, hogy később "biztosíthassa számukra a megfelelő vásárlói élményt."
A Costco kínai boltnyitása mindenképpen figyelemreméltó akkor, amikor több nagy kereskedőnek - mint a Tesco vagy az Amazon - beletörni látszik a bicskája a kínai kiskereskedelmi piacba. Ráadásul az ügyletekre egy ideje fenyegető árnyékot vet az USA és Kína közötti kereskedelmi háború. Az Amazon idén bejelentette, hogy leépíti tevékenységét Kínában, a franica Carrefour pedig helyi érdekeltségének 80 százalékát értékesíti egy kínai partnernek, miután nem sikerül nyereségesre fordítania üzletmenetét.
A CNBC-nek nyilatkozó kommentárok megjegyzik, a Costco iránti felfokozott vásárlói érdeklődés mindenképpen említésre méltó. Ez azt mutatja, hogy a kínai piac elég fejlett ahhoz, hogy a vásárlók nyitottak legyenek az új élményekre, áruházi koncepciókra.
A fogyasztók keresik az új ingereket, ötleteket, és valószínű, hogy ennek ígérete csábította őket a Costcoba, ellehetetlenítve az áruház első napját.
Az elemzők szerint ugyanakkor ennyiből még elhamarkodott dolog lenne arra következtetni, hogy a Costco sikerre van ítélve.
Minden országban hasonló érdeklődés kísérte első boltjainak megnyitását, ám más láncok korábbi kudarcai és a lokális kereskedelmi vállalatok megerősödése arra figyelmeztet: a Costconak kemény versenyben kell helyt állnia a kínai piacon, ahol a siker számára sem garantált.