Habár a tavalyi év teljesítménye még nem tekinthető európai szinten sem áttörésnek, mindenképpen látszik az a folyamat, amelynek mentén az elkövetkező években forradalmi módon növekedhet a villanyautók száma a kontinens útjain.
A tavalyi év ugyanakkor fordulatot jelent az elektromobilitási szektorban: ez volt ugyanis az első olyan év 2014 óta, amikor a tisztán elektromos hajtású új járművek értékesítésének aránya meghaladta a plug-in hibrid (PHEV), azaz vegyesen hagyományos és elektromos hajtású, autók értékesítését Európában
– emelte ki Pethő József, az AVERE tagszervezeteként működő Magyar Elektromobilitás Szövetség főtitkára.
Pethő József rámutatott:
az új, hatótáv és műszaki tartalom tekintetében egyre inkább kompromisszummentes modellek megjelenése és a legnépszerűbb típusok gyártásának felfuttatása egyaránt hozzájárult a tavalyi évben a tisztán elektromos hajtású gépjárművek piacnyeréséhez.
Emellett a főtitkár szerint fontos tényező volt még ezek mellett az üzemanyagfogyasztást és károsanyag kibocsátást reálisabb körülmények között mérő új WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) rendszer bevezetése is, amelyre alapozva az Európai Unió új közlekedési emissziós szabályozása életbe lépett a tavalyi második felében.
Az elkövetkező évek egyik legnagyobb kérdése lesz az elektromobilitási szektorban, hogy a plug-in hibrid technológia képes lesz-e visszaszerezni vezető helyét a tisztán villanyhajtású gépjárművektől.
A szakértő szerint erre összeurópai szinten kevés az esély, azonban a fejlődő piacokon, mint amilyen Magyarország is, még sokáig lesz létjogosultsága az emissziós szempontból jól teljesítő vegyes hajtásmegoldásoknak és az ezt használó autótípusoknak.
A magyar piacon még szükség van edukációra és arra, hogy az autóhasználók többségének bizalma megjöjjön a tisztán elektromos hajtású autók iránt.
Ehhez elengedhetetlen a hazai kiszolgáló- és töltőinfrastruktúra fejlesztése, valamint a felhasználó oldali tapasztalatszerzés, az úgynevezett "hatótávfrász" leküzdése. Ebben fontos szerepe lesz áthidaló megoldásként a vegyes hajtású járműveknek
– hangsúlyozta Pethő József, aki szerint mára egyre több olyan plug-in hibrid modell jelent meg a piacon, amely képes a WLTP szerint is megfelelően alacsony kibocsátási értékeket felmutatni.
Természetesen csak akkor, ha a felhasználók kihasználják az autók elektromoshajtású képességeit és a lehető legnagyobb arányban használják a modellek villanymotorjait
– tette hozzá.