A német társaság igazgatótanácsának elnöke egy lapinterjúban kiemelte, hogy az új autók piaca jóval gyengébben fejlődik, mint ahogy egy éve gondolták.
Az idén eddig Európában, Indiában, Kínában, az Egyesült Államokban, gyakorlatilag mindenütt visszaesés volt, helyenként tíz százalékot meghaladó mértékben
- mondta Volkmar Denner a Süddeutsche Zeitung című német lapnak, hozzátéve:
a kilátások nem jók.
Aláhúzta, hogy az iparágnak nem átmeneti visszaeséssel kell számolnia. A Boschnál az új tervek kiindulópontja az, hogy a következő években stagnál az autógyártás, szemben az utóbbi időszakkal, amikor szinte mindig csak fölfelé tartottak.
A hátszél elült
- mondta a Bosch vezetője, megjegyezve, hogy más területeken, köztük a gépgyártási üzletágban ugyan jobb a helyzet, de az új megrendelések állományának csökkenésében érezhető a gazdasági konjunktúra visszaesése.
A Boscht különösen megviselik a Volkswagen csoportnál 2015-ben kitört dízelbotrány hatásai, mert a társaság jelentős részt ural a dízeltechnológia területén.
Ha egy dízelbefecskendező-rendszernél tíz munkatársat alkalmazunk, akkor egy benzines rendszernél hármat, egy elektromos hajtásrendszernél pedig egyet
- érzékeltette a nagyságrendeket Volkmar Denner, rámutatva, hogy a dízelmotorral szerelt gépkocsik piaci részesedése erőteljesen csökken Európában, és Indiában is visszaesés tapasztalható.
E nehézségek miatt a világszerte nagyjából 400 ezer embert foglalkoztató csoport az idén nem tudja tovább növelni nyereségét, árbevétele pedig a tavalyi szinten lesz a jelenlegi számítások szerint.
Mindennek lesznek kihatásai a munkatársakra, főleg a dízeltechnológiával foglalkozó üzemekben, hiszen természetesen reagálnunk kell a kereslet csökkenésére
- mondta Volkmar Denner.
Egyelőre nem tudni, hogy mekkora leépítésre lesz szükség, de igyekeznek majd a lehető legkíméletesebben eljárni, például a korai nyugdíjazás lehetőségeinek kihasználásával vagy az időszakosan foglalkoztatottak számának csökkentésével.
A társaság előrejelzése alapján 2030-ban még mindig 75 százalékos lesz a belső égésű motorral szerelt gyártmányok aránya azt új autók piacán.
Ezért a Boschnak az a "kötelessége", hogy továbbra is törekedjék a robbanómotorok hatékonyságának növelésére, és így a környezeti terhelés csökkentésére.
Azonban a társaság az új meghajtási technológiák területén is igen aktív. Hagyományos autóipari partnerei rövid-, és középtávon a gyártmányok többségét belső égésű motorral szerelve értékesítik, ugyanakkor az alternatív meghajtási technológiák aránya gyorsan nő majd, ezért a Boschnál egyszerre több különböző technológiával foglalkoznak.
A társaság a mesterséges intelligencia területén is jelentős fejlesztéseket visz végbe, az amerikai informatikai konszernekkel ellentétben az ipari felhasználási területekre összpontosítva. Például szeptemberben a frankfurti nemzetközi autókiállításon (IAA) bemutatják az első olyan autóba szerelhető kamerát, amely nemcsak felvételeket rögzít, hanem a gépi tanulás eredményeképpen képes megkülönböztetni egymástól az embereket és a járműveket. A készülék rövidesen egy modell szériatartozéka lesz.
A Bosch 2018-ban rekord nagyságú, 78,465 milliárd eurós (25.740 milliárd forint) értékesítési árbevételre tett szert az előző évi 78,066 milliárd után.
Nettó nyeresége 3,574 milliárdra emelkedett a 2017-ben elért 3,294 milliárd euróról. A csoport adó- és kamatfizetés előtti (üzemi) eredménye (EBIT) 5,502 milliárd euróra emelkedett 2018-ban a 2017-es 4,944 milliárdról. Az adózás előtti nyereség pedig 5,067 milliárdra nőtt 4,796 milliárd euróról.