2019 végén a Pénzcentrum már készített egy kutatást arról, hogy olvasói körében 2019-ben melyik FMCG üzletlánc volt a legnépszerűbb. Megjelent cikkükben összesítették a 86 ezer szavazatukat, ez adataik alapján a Lidl toronymagasan verte versenytársait. A szavazók 36,4 százaléka nevezte kedvencének, míg a szintén dobogós Spar/Interspar, valamint az Aldi, 15,52 és 15,32 százalékkal, jócskán alatta maradt ennek a népszerűségnek.
Az ünnepi időszakban a tudósítások gyakori témája a kiskereskedelmi üzletekben, áruházláncokban kialakuló tumultusokról, kifosztott polcokról. A KSH és Eurostat adatai pedig arra világítanak rá, hogy egyre több pénzt költenek Magyarországon élelmiszerre.
A vásárlásról szóló beszélgetések kiemelten fontosak az online térben is.
A korábban hivatkozott és a most bemutatott, az internetes véleményekre, felbukkanásokra fókuszáló két kutatás eredményének összehasonlításából, jól látható különbségek mutatkoznak meg preferenciákban, azonban vannak hasonló tendenciák is. Míg a netnográfiát alkalmazó vizsgálat rávilágít az érzelmek és megnyilvánulások mögött meghúzódó motivációkra, addig a szavazás, pedig egy tudatosabb sorrend felállítására készteti az aktív válaszadókat.
Adatok bőséggel álltak rendelkezésre, hiszen 2019 során közel 700 ezer bejegyzés és komment foglalkozott az egyes márkákkal. Ezekre pedig további 2,8 millió like (kedvelés), komment és megosztás érkezett.
Nagy különbségeket lehetett regisztrálni az egyes üzletláncok követőinek számában.
A követők dimenziójában a Lidl, Spar és Tesco a legnépszerűbb oldalak.
Bár elsőre azt tapasztalhatjuk, hogy az Auchan erősen elhúz a versenytársak előtt, azonban, ha jobban megvizsgáljuk ez tulajdonképpen csak első pillantásra van így - írják az elemzők.
Az Auchan ugyanis az egyetlen olyan oldal, amelynek bár van magyar nyelvű tartalma, mégis a követői bázisa nemzetközi, így az kivételként kell kezelni. A CBA és a Príma áruházak külön oldallal rendelkeznek, de az eredeti kutatással való összehasonlítás kedvéért az adatokat összevonták.
A követők magas száma azonban nem minden esetben jelenti a magas aktivitást. Meglepően a Coop követői jóval aktívabbak, mint amit az amúgy jóval népszerűbb láncok esetében rögzítettek az elemzők. Az ezekre vonatkozó adatokat mutatja be az alábbi grafikon:
A rangsor felállításához az elemzők úgynevezett szentiment analízist készítettek. Ez azt jelenti, hogy felállítása során egy összehasonlításra alkalmas érzelmi viszonyulás indikátort számoltak, amely mutatja a pozitív és negatív megjelenések arányát az adott áruházlánc vonatkozásában. Így a népszerűségről nem csupán a megjelenésszám súlya döntött.
A netezők vélemény-nyilvánításai alapján a következő rangsor született:
A fenti ábra alapján kijelenthető:
nem egyértelmű a kapcsolat a követők száma és aktivitása, a volumen és a népszerűség között.
Az is látható, hogy az online térben némileg más preferenciák jelennek meg, mint a szavazásra építő lista esetében.
Az adatokat vizsgálva a kommentelők vélemény-nyilvánítás motivációiba is betekintés nyerhető.
Ebben az esetben a Reál elsősorban az akciói és nyereményjátékai miatt került be a kedvencek közé. Az Aldi esetében a jó minőségű termékek kerülnek fókuszba a Lidl pénztárcakímélő akcióival szemben.
Mindkét áruházlánc esetében pozitív kontextusban jelenik meg a műanyagmentességre való 2019-es törekvés, valamint a jónak ítélt karrierlehetőségek.
A CBA / Príma lemaradása pedig a bejegyzések kontextusának köszönhető, annak a környezetnek, amelyben azok megjelentek.