A magyar könyvelők közel 50 százaléka tölti a munkaideje felét monoton feladatokkal, harmaduk pedig a munkaideje háromnegyedében végez ilyen tevékenységet, miközben stratégiai tanácsadásra, ügyfél-kapcsolattartásra alig marad idejük – derült ki a Számlázz.hu online számlázóprogram magyar könyvelők körében végzett legfrissebb felméréséből.
A megkérdezett könyvelők nagy része kifejezetten bátorítja az ügyfeleit arra, hogy használjanak elektronikus megoldásokat
– például online számlázóprogramot – a számlázás könnyebbé tétele érdekében. Ennek ellenére saját elmondásuk szerint megbízóik kevesebb, mint negyede alkalmaz digitális eszközöket ilyen célból.
2020. július 1-jével fontos változás várható az online számlajelentés életében, hiszen eltörlik a jelenlegi 100 ezer forintos jelentési értékhatárt. Ez azt eredményezi, hogy az összes, belföldi adóalanyok közötti ügyletről adatot kell szolgáltatni, függetlenül az áfa összegétől.
Egy év múlva, 2021 januárjától pedig már az összes kibocsátott számlát jelenteni kell majd.
A megoldás egy felhőalapú programban kapcsolja össze az ügyfelet, az ügyfél bankját és a könyvelőt, így utóbbi azonnal láthatja a kimenő és a bejövő számlákat és a bankkivonatokat is.
A programban automatikusan megjelennek a bizonylatok, és ezt követően bizonyos bizonylatok automatikusan könyvelésre is kerülnek, mások pedig néhány gombnyomással könyvelhetőek. Ez időt spórol a könyvelőnek és az ügyfélnek is, hiszen utóbbinak nem kell papíralapon elvinnie a számlát a könyvelőhöz, valamint azzal sem kell bajlódnia, hogy az online számlákat letöltse és eljuttassa a könyvelőhöz.
Ha a vevő és a beszállító is ugyanazt a rendszert használja, akkor a számlák perceken belül megjelennek a rendszerben, és akár rögtön könyvelésre is kerülhetnek.
Továbbá papíralapú számlák szkennelt képe is rögzíthető.
A könyvelő ráadásul kevesebb hibát fog véteni, hiszen már nem manuálisan kell bevinnie az adatokat a könyvelőszoftverbe.
A digitális ökoszisztéma használatával a könyvelők terhelése kiegyenlítettebb lesz,
ugyanis azonnal látják a rendszerben, ha beérkezik egy számla és tennivalójuk van vele – szemben a jelenlegi gyakorlattal, amikor bizonyos időközönként az ügyfelek egyszerre, nagy számban küldik el az online számláikat a könyvelőnek, vagy – ami még rosszabb – kinyomtatva viszik el őket a könyvelőhöz egy nejlonszatyorban. Mivel a rendszert a könyvelő és az ügyfél is látja, mindketten naprakész információkkal rendelkeznek, vagyis gyorsabb és jobb döntéseket tudnak hozni.