A chicagói székhelyű gyártó közleményében azt írta, hogy a kereskedelmi repülőgépek eladásából származó bevétele 57 milliárdról 32 milliárd dollárra esett, mivel a 2018-as évhez képest megfeleződött az átadott és kifizetett gépek száma.
A társaság a hadiipari megrendelésekkel és a szolgáltatások értékesítésével együtt 76,5 milliárd dollár bevételre tett szert, 24 százalékkal kevesebbre, mint egy évvel korábban.
A cég üzemi eredménye a 2018-as 4,1 milliárd dollár nyereség után tavaly 2,2 milliárd dollár veszteséget mutatott.
A Boeing az eredménykimutatásban külön nem számolt be arról, hogy a 737 MAX-ok földre parancsolása, az újbóli engedélyeztetés, az átalakítások és az ügyfelek kártérítése mennyi pénzbe került eddig. A nyáron 4-5 milliárd dollárra becsülték ezt az összeget, de a gyártó a héten kénytelen volt 12 milliárd dollár hitelt felvenni a költségek fedezésére.
Nemcsak a gyártónak, de a leendő felhasználóknak is komoly gondot okoz a vállalat legnagyobb számban gyártott keskeny törzsű – vagyis kontinensen belüli útvonalakra alkalmas – géptípusának hiánya. A magyar származású Steven Udvar-Hazy, az egyik legjelentősebb lízingcég, az Air Lease ügyvezető elnöke úgy vélte, hogy a Boeingnek a két végzetes baleset miatt a 737-es termékcsaládjának nevéből ki kell dobnia a Max szót - számol be arról a Magyar Nemzet
"Felkértük a Boeinget, hogy szabaduljon meg ettől a jelöléstől" – mondta a légügyi szakember a közelmúltban Dublinban megrendezett légügyi konferencián. Szerinte a Max márkanév sérült, és a Boeing által a hatóságoknak benyújtott dokumentációban sincs hivatkozás rá.
"Ez nem más, csak egy 737-es" – mondta Udvar-Hazy.
A szakember szerint továbbra sem világos, hogy a szabályozók jóváhagyják-e, és ha igen, mikortól a gép új szoftverét, ám erősen reméli, hogy ez 90 napon belül megtörténhet.
A következő fontos feladat azután nem más: az utasokat meg kell győzni, teljes biztonságban repülhetnek ezzel a járművel.
A repülőgép átnevezése a légügyi szakember szerint segíthet leküzdeni ezeket a félelmeket.
Ugyanakkor igen valószínű, hogy a most Max jelöléssel hivatkozott gépek idén ősz előtt nem emelkedhetnek újra a levegőbe, a tiltás pedig az újonnan rendelt példányokra is vonatkozik. Ahogy az Origo megírta, ez érzékenyen érinti a már most a nyári csúcsszezonra készülő európai légitársaságokat is, a Ryanair például járatokat kénytelen ritkítani a le nem szállított új gépek kiesése miatt.
Vannak ugyanakkor pozitív fejlemények is a Boeingnél,
a múlt héten sikeresen hajtotta végre első tesztrepülését a 777X típus, a brazil versenyjogi hatóságok pedig kedden jóváhagyták az Embraerrel való egyesülését.
Az ügyletre így már csak az Európai Unió hatóságainak kell rábólintaniuk.