A palládium ára nagyjából 2200 dollár körül mozog unciánként, amivel jóval drágább, mint az arany. Ráadásul az elemzők szerint a közeljövőben nem is várható olyan hatás, amely érdemben letörné a nemesfém lendületét – írja a BBC.
A palládiumot egyébként más fémek (elsősorban a platina és a nikkel) melléktermékeként bányásszák, a világpiaci kínálat jelentős része pedig Oroszországból és Dél-Afrikából származik.
Elsősorban az autóiparban használják, ahol kritikus összetevője a katalizátoroknak, vagyis kulcsfontosságú a károsanyag-kibocsátás korlátozásában.
A kereskedelmi forgalomba kerülő palládium több mint 80 százalékát az autóipar használja. Kisebb részben az elektronikában, a fogászatban, valamint az ékszeriparban használják a fémet.
A palládium drágulásának egyik sajátos következménye, hogy az elmúlt években rendkívüli mértékben megugrott a katalizátorlopások száma az egész világon. A londoni rendőrség például arról számolt be, hogy 2019 első félévében több mint 70 százalékkal több katalizátort loptak el, mint a megelőző év egészében.
Az elmúlt időszakban tapasztalt látványos áremelkedés mögött azonban egy viszonylag egyszerű tényező áll. A palládium kínálata jelentősen alulmúlja az iránta mutatkozó keresletet. És ez várhatóan még jó ideig így is marad.
Különösen, hogy a számítások szerint a 2019-ben összesen bányászott palládium már az egymást követő nyolcadik évben volt alacsonyabb, mint a globális kereslet. Ráadásul éppen mivel másodlagos termékként bányásszák, a kitermelők rugalmassága erősen korlátozott, ha módosítani akarják a kereslet/kínálat dinamikát.
A hiány pedig várhatóan a jövőben is folytatódni fog. Dél-Afrikában (ahonnan az összes palládium nagyjából 40 százaléka származik) például a múlt héten jelezték, hogy egyes fémek kibocsátása, beleértve a palládiumot is, 13,5 százalékkal csökkent novemberben a megelőző év azonos időszakához képest.
Mindeközben viszont az autógyártók felőli kereslet durván megugrott az elmúlt időszakban – ezzel a palládium helyzete egyébként sokban hasonlít a ródiuméra. Ahogy ugyanis a legtöbb kormány (különösen a kínai) szigorítja a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályokat, a gyártók egyre inkább rá vannak szorulva a fémre.
Ehhez jön még, hogy Európában az autóvásárlók növekvő ütemben távolodnak el a platinát használó dízelautóktól, és vesznek inkább benzines járműveket, amelyekben palládiumot használnak.
Emellett az amerikai-kínai kereskedelmi megállapodás is támogathatja a palládium további drágulását. A kereskedők ugyanis arra számítanak, hogy az egyezmény enyhíti majd a világgazdaság növekedésére helyeződő nyomást, illetve lassítja a kínai autóeladások zuhanását.