A Boeing 737 MAX repülőgépek tavaly márciusa óta nem repülhetnek, miután két katasztrófa után a légügyi hatóságok vizsgálatot indítottak. Ennek eredményeként derült ki, hogy konstrukciós szoftverhiba okozta 346 ember halálát.
A Boeing most éppen a hitelesség és az átláthatóság érdekében hozta nyilvánosságra a belső levelezést.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és a Kongresszus már a múlt hónapban megkapta a dokumentum javítatlan verzióját.
Az egyik alkalmazott által írt üzenet szerint a 737 MAX gépeket „bohócok tervezték, akiket majmok felügyeltek".
A dokumentációból az is kiderül, hogy a cég 2015 novemberében többször is lobbizott a szigorú szimulátoros tréning ellen, amit egyébként a légügyi hatóság szorgalmazott. 2018 februárjában az egyik dolgozó azt a kérdést tette fel kollégájának, hogy
utazna-e családjával MAX-szimulátorral kifejlesztett repülőn",
a válasz nemleges volt.
A cég egészen az utóbbi időkig ragaszkodott ahhoz, hogy a számítógépes alapú képzés elegendő a pilótáknak, hogy átszokjanak az új típusra. Sőt, a repülőgépgyártó vállalat kifejezetten törekedett arra, hogy a pilóták költséges és időigényes szimulátoros képzése ne legyen előfeltétele a 737 Max típusú gépek forgalomba állításának. A Boeingnél egyébként arra hivatkoztak, hogy a 737 Max nagyon hasonlít elődjére, a 737 NG típusra. A belső levelezés szerint a Boeing kész volt ebben a kérdésben vállalni a konfrontációt bármilyen felügyeleti szervvel, amely kötelezővé akarta volna tenni a pilótáknak a szimulátoros képzést.
A 737 MAX pilótáit – mielőtt a gépeket kivonták a forgalomból – mindössze egy egyórás számítógépes tréningen készítették fel az új típusra.
A 737 MAX vizsgálatot felügyelő egyik amerikai szakember kijelentette, hogy a belső levelezés alapján látható, hogy
a cég már a 737 MAX program kezdetekor tett erőfeszítéseket annak érdekében, hogy elrejtse a kritikus információkat a hatóságok és a nyilvánosság elől".
Az FAA közleményében kijelentette, hogy a dokumentációban olvasható hibákat már orvosolták, azonban a beszélgetések tartalma csalódást keltő.