Varga Mihály mindenekelőtt elmondta:
a nyugdíjkötvénnyel arra készülnek, hogy a nyugdíjcélú megtakarítók számára olyan vonzó papírt kínáljanak, amely kamatozását, hozamát tekintve akár a Magyar Állampapír Plusszal (MÁP Plusz) is versenyképes lehet.
Az utolsó simítások zajlanak az indítás előtt, ebben az évben megtörténik a kibocsátás. Ahogy a gazdaságvédelmi akcióterv első, tavalyi szakaszának egyik fontos eleme volt a MÁP Plusz, úgy a következő akcióterv része lehet a nyugdíjkötvény.
Kitért arra, hogy magánszemélyeknek tervezik a nyugdíjkötvényt, nem intézményeknek. Olyan konstrukciót szeretnének bevezetni, amely annál kedvezőbb feltételekhez juttatja a vásárlót, minél fiatalabb korban, minél hamarabb vásárol be a papírba. Kedvező hozamot, kedvező kamatozást, kellő rugalmasságot akarnak biztosítani, ami lehetővé teszi, hogy bármikor ki lehessen egészíteni a megtakarítást, az ügyfél igényétől függően.
Kiemelte: a legfontosabb, hogy ösztönözzenek a felelős cselekvésre, bővítsék az öngondoskodást.
Mivel továbbra is adókedvezmények társulnak a Nyugdíj Előtakarékossági Számlához (NYESZ) és a nyugdíjpénztári megtakarításokhoz, nem számít arra, hogy a nyugdíjkötvény a MÁP Pluszhoz hasonlóan átrendezné ezt a területet.
Az lesz a szerepe, hogy kiegészítse az eddigi kínálatot, bővítse az öngondoskodás lehetőségét.
A futamidőről a pénzügyminiszter elmondta: az attól függ, hogy a nyugdíjkorhatár előtt mennyivel indul a befektetési időszak. Még nem zárultak le teljesen az ezzel kapcsolatos egyeztetések, például, hogy a nyugdíjpénztári megtakarításhoz hasonlóan 10 év után hozzáférhetővé váljon a megtakarítás, illetve annak egy része, vagy pedig csak a nyugdíjkorhatár betöltésekor nyíljon erre mód. Minimum 10 év lesz a lekötési kötelezettség.
A szintén idén piacra kerülő zöld kötvényről pedig jelenleg két piacon tárgyalnak, Japánban és Kínában. Előbbiből van nagyobb érdeklődés, ott több szereplő is jelentkezett partnernek a kibocsátáshoz. Közlése szerint ebben az évben el fog indulni, az év közepére meglesznek azok a keretek, amelyek alapján el tudják dönteni, mekkora összegben bocsátanak ki zöld kötvényt. Három-öt éves futamidejű kibocsátásban gondolkodnak, az innen befolyó összegből pedig célzottan klímavédelmi beruházásokat terveznek finanszírozni.
Arra is kitért, hogy
az iparűzési adózás átalakításáról az ellenzéki vezetésű fővárossal is tárgyalni fog a pénzügyi tárca,
a kistelepülések vezetőivel is tárgyalnak.
Az interjúban Varga Mihály elmondta, minden érintett cég számára van egy egységes ajánlatuk. Arra a felvetésre, hogy a tőkekövetelés húsz százalékának elengedését várják-e el a cégektől, a miniszter azt válaszolta: "nagyjából erről van szó".
Van, akivel már sikerült megállapodni, van, akivel folyamatban van, és van, aki még nem került sorra. A tárgyalások sikeressége pedig nyilván befolyásolja majd a kormányt, hogy a beszerzések központosítása során mely cégekkel tud majd hosszú távon együttműködni
- jelezte.
Hozzátette: a kórházak adóssága rendre újratermelődik, és az a legfontosabb kérdés, hogy mi miatt; az Állami Számvevőszék, illetve a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal által végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy nem minden az üzleti szabályok betartása szerint zajlik ezen a piacon.
Arra a kérdésre, hogy korrupcióra gondol-e Varga Mihály, azt válaszolta: a vizsgálatok, illetve a hozzá eljutott NAV-jelentések alapján az esetek egy része ilyen típusú, költségvetési csalás. Ehhez alkalmazkodott egy vállalkozói kör. Érthetetlen szerződések vannak. Miért van az, hogy ugyanaz a cég az egyik kórháznak adott összegért szállítja azt, amit a másik kórháznak a kétszereséért?
Itt valahol, valaki nem a maximális felelősséggel járt el a kórház részéről. Vagy, hogy van az, hogy bizonyos kórházakban nem az igazgató dönt egyes megrendelésekről, hanem az ellátást végző orvos? A gyógyítás szempontja külön pályán fut a gazdálkodástól
- fogalmazott. Arra, hogy várható-e büntetőjogi felelősségre vonás, Varga Mihály azt felelte: ennek eldöntése a jogászok dolga, de már vannak olyan lezárult vizsgálatok, amelyek "következménnyel járnak".