A február 20-án közzétett 30 milliárd dolláros várható iparági veszteségnél jóval vészjóslóbbat közölt frissítésében a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), írja a Reuters. A szervezet vezető közgazdásza jelezte: mostani számításaik szerint a polgári légiközlekedésben a globális bevételkiesés idén 63 milliárd és 113 milliárd dollár között lesz a vuhani vírus hatásai miatt. Utoljára ilyen mértékű csökkenésre csak 2009-ben volt példa, a 2008-as globális pénzügyi válságnak köszönhetően. A két szélsőérték a globális légiközlekedési bevételek 11 illetve 19 százalékát jelöli. Az IATA közölte: a 63 milliárd dollárra vonatkozó modell akkor teljesülhet, ha a vírus a jelenlegi piacokon és a most látható trendeknek megfelelően terjed, míg 113 milliárd dollár kiesésre akkor kell számítani, ha a vírust nem sikerül megállítani, és a jelenleginél sokkal szélesebb körű lesz a szóródása.
A légiközlekedés kapacitásainak növelése mellett, a kínai kiskereskedelem is az éledezés jeleit mutatja néhány nagyobb kínai városban, noha a rendes kerékvágásba való visszatérésről még korai lenne beszélni. Azonban néhány nagyobb vállalat - az Ikea, a Muji, a Galeries Lafayette és a Lululemon - úgy döntött, óvatos üzletnyitással próbálja visszacsábítani a vásárlókat a boltokba, különösen azokban a nagyvárosokban, ahol legalább már néhány nap eltelt új koronavírusos eset észlelése óta. Az Ikea március 1-jén újranyitotta három sanghaji áruházát, valamint Hangcsouban és Vuhszi városában is nyitva tartja üzleteit - igaz, egyelőre rövidített időszakban, este 18 óráig. Az Uniqlo japán ruházati nagyvállalat 750 kínai szárazföldi egységének mintegy 80 százalékát nyitotta újra, ahogy a szintén japán hátterű Muji is: már csak 70 üzletét, boltjainak mintegy 20 százalékát tartja zárva. A francia Galeries Lafayette pekingi és sanghaji egysége szintén rövidített nyitvatartással, de folytatja működését, számol be arról az Asia Times.
A Fox tegnap este tudósított róla, hogy az amerikai koronavírus-járvány központjának nevezhető Seattle-ben a Facebook egyik dolgozója is megfertőződött. A hírt a közösségi média óriás is megerősítette. A munkavállalók védelmének érdekében március 9-ig biztosan zárva tart a Facebook azon irodája, amelyben a beteg is dolgozott. A Microsoft szintén óvintézkedéseket vezetett be, és arra kérik a Seattle körzetében dolgozó 50 ezer alkalmazottjukat, hogy amennyiben lehetséges, a munkavégzést otthonról folytassák.
Az Airbus minden valószínűség szerint, visszafogja az A330neo típusú, szélestörzsű gépeinek idei gyártását, miután azok legnagyobb vásárlója jelezte, a koronavírus oly mértékben csökkenti az utazási kedvet, hogy az új gépeket a tervezetthez képest csak később állítanák szolgálatba. Bár a hivatalos bejelentés csak a hónap folyamán várható az európai gyártótól, a megrendelő AirAsia X már februárban jelezte, egyelőre nem szeretnék használatba venni a gépeket, írja a Bloomberg belső forrásaira hivatkozva. A malajziai cég az Air Asia Group tagja, mely az egyik legnagyobb külföldi érdekeltségű légiközlekedési csoport, mely Kínában is szolgáltat. Az AirAsia X-hez kerülne a gyártás alatt lévő A330-asok negyede. A Jefferies International elemzője szerint, nincs olyan repülőgépgyártási program, mely ne érezné meg a koronavírust, de az A330-as különösen sérülékeny. A legfontosabb 30 légiútvonal főként Ázsián belül van, és a 10 legforgalmasabból 8-at erősen sújt a vírus terjedése. A gyártó már korábban visszavette a típusra vonatkozó idei előrejelzését 40 gépre.
Kína állami támogatást ad légicégeinek járataik újraindításához, számol be arról az Asia Times kínai forrásai alapján. A kínai pénzügyminisztérium június 30-ig szóló programja szerint, a légicégek közvetlen állami pénzekre tarthatnak igényt belföldi és külföldi járataikra vonatkozóan is. Az irányelvek szerint, egy társaság 0,0176 jüan (kb. 76 fillér) támogatást kap az államtól minden egyes ülésre kilométerenként, ha azokra a jegyeket más cégek által is teljesített nemzetközi útvonalon értékesíti. A támogatás ennek közel háromszorosa, ha a cég egyedüliként repül az adott útvonalon. A program nem terjed ki Kína két speciális státuszú területére, Hongkongra és Makaóra, illetve Tajvanra sem, jelzi a kínai kormányzat. Egy elemzői kommentár szerint, meglehetősen ritka, hogy egy nagy jelentőségű esemény miatt - mint a fenyegető koronavírus-világjárvány - közvetlen, célzott támogtatást kapjanak a légitársaságok. Egy 300 üléses géppel teljesített 10 ezer kilométeres útvonal - az ilyen nem ritka Kína és az USA, illetve Európa között - akár 300 ezer jüan (kb. 13 millió forint) állami készpénzt is jelenthet a légicégeknek a kizárólagosan repült viszonylatokra, és ennek harmadát akkor, ha az útvonalat más társaság is repüli - jelzi a kommentár.
A német ipar az újraegyesítés óta a leghosszabb recesszióra számíthat a koronavírus-járvány következtében csökkenő export és beruházások miatt - idézi az MTI a német iparszövetség, a BDI negyedéves jelentését. A német iparszövetség, a BDI (Bundesverband der Deutschen Industrie e. V.) igazgatója Joachim Lang a jelentésben rámutat: a német ipari termelés már a vírusfertőzés idei megjelenése előtt is sorban hat negyedévben csökkent, a legutóbb a 2019-es negyedik negyedévben éves bázison 5,7 százalékkal. "Az idén a feldolgozóipar minden valószínűség szerint recesszióban marad, ami így a leghosszabb lesz az újraegyesítés, 1990 óta" - mondta.
A kínai termeléscsökkenés és a számos országban bevezetett karantén-intézkedések fényében egyre jobban körvonalazódik mennyire sérülékeny is valójában az exportorientált és nemzetközi beszállítói láncoktól erősen függő német ipar - írja a BDI negyedéves jelentése. A beruházások növekedését a gyenge világgazdasági teljesítmény, a fokozódó geopolitikai kockázatok és az alacsony kapacitáskihasználtság együttese hátráltatja. A BDI az idén a termelőberuházások három százalékos csökkenésére számít.
Az Európai Bizottság (EB) elemzése szerint Franciaországban és Olaszországban is recessziót idézhet elő a koronavírus, ha kialakul egy lefelé tartó gazdasági spirál. Mindkét ország gazdasága törékeny és egyébként is csak visszafogott gazdasági növekedés volt tőlük várható. Olaszországban 0,2, Franciaországban pedig 1 százalékos gazdasági növekedésre számít a piac.
A Mol versenytársa, a legnagyobb lengyel olajfinomító társaság, a PKN Orlen is bekapcsolódik a koronavírus elleni küzdelembe: kézfertőtlenítő szereket fog gyártani a hirtelen megugrott kereslet kielégítésére. Lengyelországban ugyanis kevés az antibakteriális gél és fertőtlenítőszer.
A vállalat kenőanyag-gyártással foglalkozó részlege által gyártott fertőtlenítő termékek két hét múlva kerülhetnek forgalomba, a jelenlegi tervek szerint körülbelül 1 millió liter mennyiséget gyárthatnak belőlük. A lengyel állami hírügynökség közleménye szerint a fejlesztési miniszter azt nyilatkozta: a koronavírus 0,2-0,3 százalékkal csökkentheti az ország GDP-jét az idén.
A Google az összes állásinterjút világszerte a Google Hangoutsba vagy a BlueJeans-be tereli a koronavírus miatt - értesült a Theverge.com.
A jelölteknek küldött levelében ezt a jelöltek és az interjúkészítők egészségének és jólétének megőrzésével indokolja az óriáscég, hozzátéve, hogy belátható időről van szó, azaz nem rendelt pontos határidőt az intézkedéshez.
Nem a Google az első, amely visszavonja a személyes interjúkat a koronavírusra hivatkozva. Ugyanezt közölte hétfőn a Facebook és az Amazon.com is, bár a Facebooknál ez csak „a legtöbb" interjúra vonatkozik.
A Google emellett számos további intézkedést hozott a koronavírus terjedésének megakadályozására, köztük törölte a Google I/O rendezvénye személyes részét, mely a cég legnagyobb eseménye lett volna ebben az évben. Ezenkívül korlátozta például alkalmazottai utazását is. A Google mellett számos más vállalkozás is reagált már a koronavírus terjedésére, konferenciák lemondásával vagy munkavállalók utazásának szigorú korlátozásával és bővítette ki tevékenységeit otthonról is elvégezhetővé.