Az utóbbi hetekben egy sor termék fogyott el a boltokból átmenetileg a koronavírus-járványtól való félelemből adódó vásárlási rohamok miatt, a legtöbb esetben átmeneti készlethiányról van szó, de a kézfertőtlenítő valóban hiánycikk országszerte. Jó eséllyel már nem sokáig, a koronavírus-járvány elleni védekezés keretében a Mol Nyrt. kéz- és felületfertőtlenítő szerek gyártásába kezdett az almásfüzítői üzemében - jelentette be az olajvállalat a múlt héten. A Buksza (a Napi.hu szerkesztőségi blogja) pedig megnézte, pontosan mit is jelent ez, milyen termékkel jön elő az olajvállalat. Első körben fontos, hogy a két fertőtlenítő nem új egységben készül, hanem azon a gyártósoron, amelyen korábban szélvédőmosó-folyadékot állítottak elő.
Gyakorlatilag két hét alatt váltott az olajcég, ami extrém sebességet jelent.
Egy ilyen termék kifejlesztése, tesztelése, piacra dobása alapesetben - még egy akkora cégnél is, mint a Mol - jellemzően 6-12 hónapot vehet igénybe. Ráadásul a kéz- és felületfertőtlenítőkhöz szükséges alapanyagokra világszerte elég jelentős a kereslet. A Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) rekordgyorsasággal bólintott rá a két molos fertőtlenítő receptjére, amelyek az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásának megfelelően készültek.
A két termék alkotóelemei Magyarországról származnak. A kézfertőtlenítőhöz szükséges etanolt ugyanis magyar forrásból szerezte be az olajtársaság a fertőtlenítők fejlesztésével - valamint kenőanyag-gyártással foglalkozó leánycége - a Mol-Lub Kft. Így tehát a Mol a hat-tizenkét hónapos fejlesztési intervallumot csökkentette le két hétre. Mostantól pedig az almásfüzítői üzem napi 50 ezer litert gyárt a két fertőtlenítőből.
A termékek azonban még nem kaphatóak a kiskereskedelemben, először az egészségügyi intézményekbe, kórházakba kerülnek, ahol a legnagyobb szükség van rájuk. Emellett a Mol a saját telephelyeit, üzemeit is ellátja a fertőtlenítővel, többek között a százhalombattai finomítót.
Amint az első szállítmányok megérkeztek a kórházakba és a Mol telephelyeire, és sínre került ezen intézmények további folyamatos ellátása, akkor az olajcég a Mol Hygi névre keresztelt termékkel belép a kiskereskedelmi piacra is. Ez azt jelenti, hogy
várhatóan április közepétől a Mol-kutakon lehet majd megvásárolni a fertőtlenítőt, és a különböző üzletek polcaira is felkerül.
A lap kereste a Molt, hogy pontosan mennyibe fog kerülni a fertőtlenítő a kutakon és a boltokban. Az cég sajtóosztálya a következő választ küldte: "A kijelölt egészségügyi intézményeknek a most kialakult helyzetben nagyon kedvezményes áron adja a Mol a terméket. Természetesen nem a nyerészkedés a cél. A kiskereskedelmi árról pedig még nem tudunk információt adni, mert csak április közepén kerül forgalomba a termék, a mostani piaci helyzet annyira bizonytalan, hogy még nem lehet konkrét árat mondani."
Név nélkül nyilatkozó kiskereskedelmi szakértőktől viszont úgy tudni, hogy
a Mol új terméke várhatóan kedvezőbb áron érhető majd el a kiskereskedelmi forgalomban, mint a nemzetközi versenytársak hasonló márkás termékei.
Az utóbbiak literes egységára pedig jellemzően 5-10 ezer forint körül mozog.
A molos kézfertőtlenítőben 80 százalékos etanol aktív hatóanyag van, emiatt gomba-, baktérium- és vírusölő hatású. Egy-egy "kézmosáshoz" 3-5 milliliter elég. Azt még nem tudni, hogy a kiskereskedelmi forgalomba milyen kiszerelés érkezik - ha például negyed- vagy félliteres flakon lesz, akkor előbbiek 50-80, utóbbiak 100-170 kézfertőtlenítésre lesznek elegendőek.
A Mol lépése és a Hygi piaci premierje amellett, hogy a járványhelyzetben természetes, egyáltalán nem tervezett módon, de egy lépéssel közelebb viheti a Molt a 2030-ig terjedő stratégiájának megvalósításához.
Ebben határozta meg az olajcég a későbbi növekedés alappilléreit, ezek egyike pedig a kiskereskedelmi ágazat. Többek között az új fertőtlenítőket április közepétől forgalmazó Mol-kutakon elérhető, kávézóként, bisztróként működő Fresh Cornerek segítségével nagyobb részt szeretne kihasítani a hazai kiskereskedelemből.