Sok változás történik, mielőtt a hajók újra szállítanának majd utasokat – fejtette ki Stewart Chiron, iparági elemző, aki közel 300 hajóúton vett részt.
Több változtatást már be is vezettek, például szigorúbb egészségügyi protokollt alkalmaznak, mivel számos hajót a járvány miatt le kellett zárni.
A UBS előrejelzése szerint a hajóutak 2021-ben folytatódnak majd, és láthatóan már növekszik a kereslet is. A CruiseCompete foglalási oldal szerint
a jövő évi foglalások 40 százalékkal növekedtek,
mivel a lemondott utazásokat átütemezték és az új ügyfelek előre terveznek és foglalnak.
A hajózási vállalatoknak át kell gondolniuk a luxus tengerjárók nyilvános helyiségeinek elrendezését, a part menti kirándulások menetét, a fertőtlenítést, és azt, hogy milyen módon ellenőrzik az utasok egészségi állapotát.
A Cruise Lines Nemzetközi Szövetség együttműködést kezdeményezett a piacvezető Carnival és a Royal Caribbean hajózási társaságokkal, valamint az amerikai kormányzattal, hogy közösen dolgozzanak ki iránymutatások a szektor számára –
ezek közé tartoznak például a szigorúbb beszállási és karantén eljárások.
Ugyanakkor több elemző is úgy véli, hogy sokkal szigorúbb orvosi eljárásokat kell rendszeresíteni a hajóutak alatt, például rendszeresen ellenőrizni kell az utasok hőmérsékletét, kiterjeszteni a fedélzeti orvosi központokat, továbbá fejleszteni kell a légszűrő berendezéseket, és
az idősebb turisták számára kötelezővé tenni az olyan orvosi igazolás beszerzését, amely igazolja, hogy az illető alkalmas az utazásra, vagyis egészségi állapota megfelelő.
Továbbá a hajóutak egyik alapvető szolgáltatása, a svédasztalos étkezés is megszűnhet, amit asztali kiszolgálással és a személyzet által irányított kiszolgáló állomásokkal lehet majd felváltani. Az étkezőben pedig akár a helyfoglalásos ültetési rendszert is bevezethetik, betartva ezzel a szigorúbb létszámkorlátozást.
A koronavírus-járvány miatt a hajózási vállalatoknak a modern technológiákba is be kell fektetniük, például a szállodaiparban már alkalmazott fertőtlenítő robotok beszerzésével és üzembe helyezésével.
Ugyanakkor ezek az átfogó átalakítások komoly beruházást igényelnek a hajótársaságoktól, ráadásul egy olyan időszakban, amikor a kevesebb út miatt, a cégek anyagi nehézségekkel küzdenek.