A nagy amerikai légitársaságok, mint a Delta, a United és az American Airlines is csökkenti a dolgozói munkaórák számát és ezzel együtt a béreket is. Ezek a vállalatok nemrég 58 milliárd dolláros kormányzati mentőövet kaptak, amelyből 29 milliárd dollár hitel, és 29 milliárd dollár pedig fizetési támogatás.
A támogatás célja, hogy így segítsenek a nehézségekkel küzdő légitársaságok munkavállalóinak.
A csomag elfogadásával egyébként arra kötelezik a vállalatokat, hogy 2020 szeptember 30-ig nem csökkenthetik a dolgozói létszámot.
A pilóták és a légiutas-kísérők általában az alapján kapnak fizetést, hogy mennyi időt repülnek, ugyanakkor a földön töltött időért, legyen annak oka beszállás, vagy éppen járattörlés, nem kapnak fizetést.
Ha a légitársaságok lemondják járataikat, az alkalmazottak nem tudják összegyűjteni a szokásos mennyiségű repülési órákat a következő hónapokban.
A United légitársaságnál a légiutas-kísérők fizetését a minimális havi repülési idő alapján számítják ki. A légiutas-kísérők szövetségének tisztviselője szerint ez 71-78 órát jelent az Egyesült Államokban, attól függően, hogy miként alakítják ki a menetrendet. Egy átlagos hónapban a légiutas-kísérők egyébként 85-110 repülési órát dolgoznak.
Ha a tervezett csökkentést nézzük, akkor az alapján a légiutas-kísérők havi bére 20-35 százalék lesz kevesebb.
Hasonló munkaidő- és fizetéscsökkenésre lehet számítani a légitársaságok többi alkalmazottainál is.
Ugyanakkor a Delta dolgozóinak azt mondták, hogy a heti öt munkanapról heti három vagy négy órára csökkentik a munkaidejüket – az üzenetet március 24-én, a támogatási csomag elfogadása előtt küldték ki a dolgozóknak, kérve őket, hogy fogadják el az óraszám csökkentést.
A támogatási csomag bejelentése után a cég vezérigazgatója, Ed Bastian továbbra is a munkaórák mérséklésének elfogadását kérte.
Az emberek azonban csalódottak a cégvezetésben, mert a vállalat 90 ezer alkalmazottjából 21 ezer rögtön önként vállalta a rövidtávú fizetésnélküli szabadságot.