Repülőgépek tízezrei maradtak a földön, légitársaságok egész flottáikat voltak kényetelenek leállítani a járvány miatt. Európában a repülőterek kifutópályái, az USA-ban pedig a sivatagi tárolók telnek meg kényszerpihenőre küldött gépekkel. A szektor leállásának részleteiről ebben a cikkében írt az Origo:
Az elmúlt hetekben számos kimutatás és elemzés készült arról, mekkora az azonnali illetve az éves viszonylatban várható visszaesés a légi közlekedés szektorában, mind pénzügyi értelemben, mind az utasforgalom, vagy a foglalásra kínált ülőhelyek számát tekintve. A Statista például nemrég arról tett közzé egy grafikont, mekkora volt a napi utasforgalom csökkenés Európa repülőterein március 22-ig bezárólag, szűk 1 hónapos időtartamot vizsgálva, éves összehasonlításban:
Mégis, naponta több ezer repülőgép emelkedik a levegőbe a világon annak ellenére, hogy a légi közlekedés mindenütt komoly korlátozások alá került.
Ha például a Flightradar24 statisztikájára pillantunk, akkor azt látjuk, hogy a korlátozások ellenére, rengeteg járat illetve repülőgép közlekedik, még ha a tendencia egyértelműen a csökkenés irányába is mutat. Április 5-én például a rendszerük 26.769 repülést regisztrált a kereskedelmi járatokra (egy gép naponta több repülést is teljesíthet), amelyek közé definíció szerint az utasszállító járatokat, a teherszállítókat, egyes charter gépeket valamint néhány üzleti jet-et számítottak bele (tehát nem a teljes globális légiforgalmat):
Ezek az adatok egybevágnak az OAG adataival, mely szerint a március 30-ával kezdődő héten, a menetrend szerinti légijáratok száma több mint 47 százalékkal csökkent globálisan az előző év azonos időszakához viszonyítva (az OAG heti bontásban vizsgálja a járatok és a foglalásra kínált ülőhelyek számát).
A Statista ezzel fedésben, a globális légicégek járattörlései miatti forgalomcsökkenést, a járatok heti indulásainak gyakoriságát, annak visszaesését mutatja be néhány jelentős légi közlekedéssel bíró országra lebontva, éves összehasoníltásban:
A csökkenés tehát jelentős, de mégis elhamarkodottnak tűnik a kijelentés a légi közlekedés teljes leállásáról. Mi lehet az oka a nagyszámú, továbbra is közlekedő járatnak, ha a világ légiflottájának közel fele a földön van és a forgalmi adatok csak részben magyarázhatók a légi teherforgalom növekedésével?
Korábban üresen is elindított járatok, szellemgépek lepték el az eget azért, hogy a légitársaságok ne veszítsék el értékes repülőtéri résidejüket. Az Origo a jelenségről ebben a cikkében számolt be. Ugyanakkor a vonatkozó szabályozáson az EU enyhített, így a társaságok már nincsenek rákényszerülve arra, hogy üres gépmadarakat reptessenek.
A Guardian szerint a most is napi több ezer megtett légiútnak a belföldi forgalom a magyarázata. Ez ugyanis csak jóval kisebb mértékű visszaesést szenvedett el a nagyobb országokban, mint a nemzetközi. Az OAG adatai alapján készült kimutatásuk megmutatja, hogy a belföldi légi közlekedés csökkenése március 30-ig jóval kisebb mértékű volt néhány nagyobb, komoly forgalommal rendelkező országban, mint a nemzetközi járatok számának csökkenése éves összehasonlításban. Néhány adat arról:
A helyzet valójában az, hogy bár az utazási, és különösen a repülési korlátozásokról rendkívül sokat lehet hallani, csak néhány ország az, amely totális tiltást vezetett be a területen, legalábbis március végéig.
Az egyik ilyen például India, ahol az országos leállás keretében az egyébként jelentős belföldi légi forgalmat is leállították.
A belföldi légi járatok fontosságát emeli ki egy másik iparági elemző, a Cirium is. Ők Kína példáján mutatják be, milyen óriási jelentősége van a belföldi légiforgalomnak a légi közlekedés szektorában. Kínában például a 2020. január 1-től április 5-ig tartó időszakban (az időszak kezdete kb. három héttel előzi meg a vuhani zárlat bevezetését), 290.025 nemzetközi légijárattal számoltak. Ebből végül 116.861 indult el, a vizsgált időszakban tehát a járatok mintegy 60 százalékát kellett földön tartani.
Ezzel szemben belföldön a vizsgált időszakban 1.226.490 belföldi járattal számoltak, melyből 623.267 el is indult. Változások csak a járatok 49 százalékát érintették, az abszolút szám pedig jóval kevesebb, mint a nemzetközi forgalom esetében. A március végi kedvező járványügyi adatok kapcsán pedig Kína fokozatosan elkezdte oldani a lezárásokat, gyáraival együtt újraindítani a közlekedést is.