A magyar autósoknak, még ha tehetnék sem érné meg most a határainkon túl tankolni, hiszen az európai kútárak elszakadtak a magyartól, és ez alól a régiós országok üzemanyagárai sem kivételek - írja a Napi.hu elemző cikke.
Az Európai Bizottság csütörtökönként kiadott - némi késéssel hétfői adatokat tartalmazó - statisztikája szerint a benzin átlagára Magyarországon 293,7 forint volt a múlt hét elején, ami 365,24-es árfolyamon (jelenleg 350 és 353 forint között mozog az euró árfolyama) 0,8 euró. A második helyen Lengyelország állt az adatfelvétel időpontjában, de ott is 12 százalékkal magasabb, 0,9 eurós (4,11 zloty) ár szerepel, ami 329,2 forintnak felel meg. Bulgáriában 0,91 euró (1,78 leva) volt az ára, azaz 332,4 forint.
Ha valakinek ugyanakkor a múlt hét elején lett volna kedve és lehetősége Olaszországba eljutni autóval, akkor 1,44 euróért vagyis 524,8 forintért tankolhatott volna. Vagyis az olasz átlagár 78,7 százalékkal magasabb volt ekkor, mint a magyar.
A környező európai uniós országok benzinárai a következőképpen alakultak az elmúlt napokban:
A jellemzően az európai középmezőnybe tartozó magyarországi gázolajár a múlt hét elején a harmadik legolcsóbb volt az unióban. 334,8 forintot, vagyis 0,92 eurót kellett érte fizetni. Ennél csak a luxemburgi 0,9 euró (329,4 forint) és a bolgár 0,91 euró (332,2 forint) volt alacsonyabb. Olaszországban 1,33 eurót, vagyis 485 forintot kellett fizetni egy literért.
A környező európai uniós országok gázolajárai a következőképpen alakultak az elmúlt napokban:
Az óriási olajárzuhanás természetesen minden európai országban éreztette a hatását.
Ismert, hogy az üzemanyagok ára három nagy tételből tevődik össze:
Ilyenkor azok az országok járnak jobban, ahol a fix jövedéki adó (direkt adó) viszonylag alacsony, az áfa - amely együtt mozog az árral - pedig magas. Magyarország ilyen, ennek pedig meg is lett az eredménye, hiszen
március eleje óta forintban számolva 23,7 százalékkal csökkent a benzin ára, amely abszolút rekord uniós összevetésben.
Az árat megtisztítva a jövedéki adótól és az áfától 39,8 százalékos a mínusz, amely szintén az igen előkelő, harmadik helyre volt elég.
A gázolaj 14,8 százalékkal lett olcsóbb március óta, amely a hatodik legjobb eredmény az unióban, az adóktól megtisztítva a dízel ára 23,25 százalékkal csökkent, amely az erős középmezőnybe sorolja hazánkat.