Kitarthat az alapvető fogyasztási cikkek online vásárlásának trendje Ázsiában, különösen a délkelet-ázsiai országok körében – derül ki a Bain & Company friss jelentéséből. A tanácsadócég rámutatott, a koronavírus-járvány a térségben felgyorsította az online vásárlási szokások terjedését, de várhatóan ez nem csak múló felfutás, hanem tartós trend lesz a piacon.
A szingapúri cég vezetője, Praneeth Yendamuri a CNBC-nek kiemelte, az alapvető háztartási cikkek online vásárlása egyelőre még le van maradva az e-kereskedelemben, ami jelentős részben a logisztikai tételeknek tudható be.
Mindazonáltal a szektor Délkelet-Ázsiában közel a háromszorosára nőtt a járvány idején, és a megkérdezett fogyasztók közül minden harmadik úgy nyilatkozott, a boltok megnyitása után is online tervezi intézni az alapvető bevásárlásait.
A térségben egyébként az alapvető fogyasztási cikkek piacának teljes mérete nagyjából 350 milliárd dollár, melynek csak egy töredékét adja az online szegmens. Az iparági szakértők szerint azonban egyre nő az online eladások részesedése.
Nem meglepő tehát, hogy az Alibaba által támogatott Lazada, amely a délkelet-ázsiai térségben üzemeltet online boltokat, csak Szingapúrban négyszeres bevétel-növekedést tapasztalt április elejétől, miután a városállamban bevezették a járványügyi korlátozásokat.
Délkelet-Ázsia digitális gazdasága pedig globálisan is hatalmas jelentőséggel bír. Olyan óriások igyekeznek lecsapni a kínálkozó helyi lehetőségekre, mint a Facebook, miközben egy gyakran hivatkozott kutatás szerint
a térség internetes gazdaságának mérete 2025-re elérheti a 300 milliárd dollárt.
Ezt elsősorban az e-kereskedelem és a fuvarszolgáltatások hajthatják, megtámogatva a digitális fizetési megoldások felemelkedésével.
Ráadásul a régió hatalmas növekedési potenciállal bír. Délkelet-Ázsiában ugyanis több mint 600 millió ember él, és sokan még be sem kapcsolódtak az online körforgásba. Az okostelefonok és a fejlődős internetkapcsolatok azonban egyre jobban gyorsítják föl a digitális terjeszkedést, ami óriási bővülési lehetőséget jelent a világ számos internetes vállalatának. A térség vezető gazdaságai között olyan országok találhatók, mint Indonézia, Malajzia, a Fülöp-szigetek, Szingapúr, Thaiföld és Vietnám.