Annak ellenére, hogy a fizikai üzleteket sorra zárták be Kínában a koronavírus-járvány miatt, az ország egyik legnagyobb áruház-üzemeltetője, az InTime relatíve erős értékesítésekkel vészelte át az elmúlt időszakot. Ennek elsődleges oka, hogy az Alibaba e-kereskedelmi óriás sikeresen át tudott állni az online eladási technikákra – mondta a CNBC-nek Chen Xiaodong, az InTime vezérigazgatója.
A digitális átállás sikere alátámasztotta, hogy az InTime számára hatalmas előnyt jelent, hogy hozzáfért az Alibaba infrastruktúrájához.
A vállalat egyébként 65 üzletét volt kénytelen bezárni a járvány időszakában, és bár folyamatosan nyitják újra ezeket a boltokat, az online bevételek továbbra is erősek. Az InTime 2017-ben került az Alibaba tulajdonába.
Az erős teljesítményt támasztja alá, hogy az InTime májusban már ott tartott, hogy az összesített eladásai elérték az egy évvel korábbi szintet – azzal együtt, hogy a fizikai üzletek forgalma csupán 70 százaléka volt a tavalyinak.
Az InTime a saját, Miaojie nevű applikációját használta, ahonnan a vásárlók rendelhettek, a kiszállítások pedig az Alibaba logisztikai hálózatán keresztül történtek.
Ezzel együtt az InTime meglovagolta az egyre népszerűbb livestream értékesítési hullámot is.
A Kínában lendületesen terjedő módszer lényege, hogy bizonyos e-kereskedelmi applikációkon keresztül a fogyasztók élő közvetítéseket nézhetnek egyes termékekről, és közben meg is vásárolhatják azokat.
Noha ez a módszer egyelőre még relatíve alacsony eladási számokat produkál, abban mindenképpen segíti a cégeket, hogy elvezeti a fogyasztókat egyes online boltokhoz vagy márkákhoz. Ez pedig komoly segítséget jelentett az InTime-nak is. Idén ugyanis már közel 20 százalékos volt az online eladások aránya a cég teljes értékesítéseiben, ami komoly fejlődés a tavalyi egyszámjegyű arányhoz képest – mondta Chen.
Ráadásul a cégvezető úgy számol, hogy az internetes eladások aránya jövőre akár az 50 százalékot is elérheti.
Chen hozzátette, a következő időszakban a livestream eladásokra is nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni. A járvány csúcspontján a cég megduplázta (100-ról 200-ra) a közvetítéseit, melyek az Alibaba által üzemeltetett Taobao Live nevű platformon futottak. A Taobao egyébként Kína legnépszerűbb e-kereskedelmi applikációja.
Noha Chen jelezte, hogy a járvány különlegesen erős időszakot jelentett az online értékesítési csatornák számára, kiemelte, a jövőben is érdemes lesz komolyan foglalkozni a területtel. A legfontosabb szempont az lehet, hogy míg egy fizikai üzletben általában csak egy-két vásárlót lehet egyszerre kiszolgálni, addig az interneten egy időben számos vásárlót lehet elérni.
Nem az InTime azonban az egyetlen vállalat, amely igyekszik kihasználni a lehetőséget.
Az Alibaba legnagyobb kínai riválisának számító JD.com is például most jelentette be, hogy partnerséget kötött a Kuaishou nevű livestream platformmal.
A logika itt is az, hogy az applikáción keresztül a vásárlók hozzáférhetnek a JD termékeihez.
Ezzel párhuzamosan viszont a fizikai áruházakról sem mondanak le az üzemeltetők. Az InTime például a tervek szerint évente 5-8 új üzletet nyitna majd – a tavalyi négy után idén még egy újat sem nyitottak.