Európa nem tudja elég gyorsan leépíteni az olajfüggőségét, miközben a kitermelés és a készletek egyre lendületesebben csökkennek. Ez pedig tíz éven belül olajhiányhoz vezethet a kontinensen – derül ki a francia Shift Project elemzéséből. Mindez azt jelenti, hogy fennáll a kockázata annak, hogy Európa az előtt éri el az olajkínálati csúcspontot, hogy a kontinens vezető gazdaságai átállnának tisztább energiaforrásokra.
Az elemzés a Rystad Energy norvég tanácsadócég adatai alapján rámutatott, hogy
Oroszország (és a volt szovjet tagállamok) olajkitermelése már a szisztematikus csökkenés időszakába lépett,
márpedig ebből a térségből származik az Európai Unió teljes olajkészleteinek több mint 40 százaléka.
Az afrikai olajkitermelés szintén jelentős csökkenést mutathat a következő évtizedben, miközben az EU olajkészleteinek több mint 10 százaléka innen származik. Ráadásul a koronavírus-járvány még további kockázatot jelent az olajkitermelésre nézve, mivel a gazdasági leállások miatt számos beruházást lefújtak vagy elhalasztottak, ami szintén arra utal, hogy könnyedén kínálati hiány alakulhat ki a 2020-as években.
Ahogy pedig a nagy olajcégek az idei évre tervezett beruházásaikat mintegy negyedével (nagyjából 40 milliárd dollárral) vághatják vissza, a Rystad Energy úgy számol, hogy a világ olajkeresleti csúcsa 2027-ben jöhet el a korábban várt 2030 helyett. Ezt követően tehát folyamatosan csökkenhet az olajkereslet.
Mindazonáltal a kereslet és a kínálat változásának egyensúlytalansága azt jelentheti, hogy idővel jelentős olajár-emelkedésekre lehet számítani, még akkor is, ha a kereslet fokozatosan csökken. A jelentés szerint az olajár még a következő két évben relatíve nyomott maradhat, ahogy a világgazdaság talpra áll a járványból és az abból adódó gazdasági megrázkódtatásokból.
Ezt követően viszont, a 2020-as évek közepétől, gyorsan felpattanhat az árfolyam, ha a kereslet felülmúlja kínálatot.
Következésképpen, az elemzők szerint az országoknak egyre erőteljesebben kell dolgozniuk az olajfüggőségül leépítésén. Emellett hozzátették, az elektromos járművekbe és más új technológiákba és erőforrásokba irányuló beruházások megkönnyítik az olajimportőr országok helyzetét, amennyiben az olajár lendületesen emelkedni kezd.