A közlemény szerint a versenyhivatal célja a kimagasló bírsággal, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakokban tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa az online piacokon is.
A GVH az Alza 2018. január és 2019. február között hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta.
A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, "akár 80 százalékos" kedvezményeket ígért reklámjaiban. A 80 százalékos vagy azt meghaladó kedvezmény azonban kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amik nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak.
A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg,
míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikk, valamint karórák és telefontokok voltak csak megvásárolhatak.
A GVH a megtévesztő reklámokért 862 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki,
emellett 30 millió forintnyi eljárási bírságot is kiszabott a vállalkozásra és cseh anyacégére, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait hiányosan, ellentmondóan adták meg.
A hivatal gyakorlata szerint az akciós termékek legalább 10 százalékára kell vonatkoznia a megjelenített kedvezménynek.
Az Alza kedvező kínálata messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80 ezer termék érhető el – írták a közleményben.