Az elmúlt időszakban egyre népszerűbbek lettek a szintetikus, mesterségesen előállított gyémántok, mivel a fogyasztókat egyre inkább aggasztják az eredeti drágakövek bányászatának kedvezőtlen hatásai. Egyfelől környezetvédelmi szempontból is komoly aggályok merültek föl, másfelől az iparág történetileg szorosan összekapcsolódik a véres afrikai konfliktusokkal, ami szintén nem vet túl jó fényt a szektorra – írja a Business Insider.
A gyémántpiac egésze szempontjából India egyértelműen a világ meghatározó országa. Az eredeti gyémántok csiszolásának 90 százaléka itt történik, míg a szintetikus gyémántok feldolgozásának 99 százalékát végzik Indiában
– derül ki a Bain adataiból.
Az elmúlt hónapokban viszont ez a trend befagyott, mivel a járvány miatt kínálati zavarok léptek föl. Indiában ugyanis kiemelkedően szigorú karantén-intézkedéseket hoztak, ami alapjaiban érintette a globális gyémántpiacot.
Az országban például március elején import moratóriumot vezettek be, vagyis időszakosan korlátozták a beérkező áruk mennyiségét. Ez pedig a nyers gyémántokat is érintette. Mindez azt eredményezte, hogy az Indiából származó csiszolt gyémánt export 50 százalékkal csökkent éves alapon, míg az arany ékszerek exportja 80 százalékkal zsugorodott.
Ennek következtében nagyjából 5 milliárd dollár értékű gyémánt „ragadt be" a piaci áramlás rendszerében, ami arra ösztönözte az olyan nagyvállalatokat, mint például a De Beers-t, hogy árakat csökkentsenek – a felhalmozódott készletek miatt. Ez azonban nem sokat segített, ha azt nézzük, hogy a Bloomberg beszámolója szerint a De Beers és az Alrosa együtt 130 millió dollárért adott el nyers gyémántot az idei második negyedévben, ami mindössze 6 százaléka volt a tavaly ilyenkor mért 2,1 milliárd dolláros értéknek.
A gyémántbánya cégek tehát most nincsenek könnyű helyzetben, de ha normalizálódik a piac, akkor sem nyugodhatnak majd meg. A szintetikus gyémántok népszerűsége ugyanis egyre nő, ami arra utal, hogy a távolabbi jövőben is egyre nehezebb helyzetbe kerülnek az eredeti drágaköveket bányászók.
Főleg a fiatalok körében egyre népszerűbbek a mesterséges gyémántok. Az MVI tanulmánya szerint az Y generáció tagjainak közel 70 százaléka reálisan megfontolná, hogy szintetikus gyémántot vásároljon eredeti helyett.
Ezt támasztja alá az is, hogy amikor májusban lazultak a járványügyi korlátozások, és beindult az eladás, akkor az e-kereskedelmi platformokon három számjegyű növekedés mutatkozott a mesterséges gyémántok iránti keresletben.