Rámutatnak arra, az MFL termékek térnyerésükkel megalapozták, hogy az új lakáshitel folyósításon belül a legalább öt évre fixált kamatú termékek váljanak meghatározóvá, és hozzájárultak a lakáshitelek kamatfelárának jelentős csökkenéséhez.
Az MFL termékek népszerűségére építve az MNB döntött a fogyasztóbarát minősítés további termékekre való kiterjesztésről, köztük bevezetve a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítást, és várhatóan 2021 januárjától a Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelt.
Felidézik, hogy a bankok önkéntes alapon pályáznak a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel termékminősítésre, a kapcsolódó logó használatára.
Az MFL kihelyezés volumene - a termékek 2017. szeptemberi tényleges piacra lépése óta - dinamikus növekedést mutatott, így 2020 májusára a bankok már átlagosan havonta mintegy 40-45 milliárd forint minősített lakáshitelt nyújtottak.
Az MFL termékek folyósítását a koronavírusjárvány sem csökkentette érdemben.
Kiemelték, az MFL kihelyezésen belül a hosszabb időszakra kamatfixált termékek magas részesedése is jelentős mértékben hozzájárult a változó kamatozású hitelek visszaszorulásához, a fix kamatozású hitelek térnyeréséhez.
Kifejtették, hogy az MFL minősítés bevezetése előtt az új lakáshitel-kihelyezés 40-50 százaléka jellemzően változó kamatozású volt.
Az MFL folyósítások növekedésével egyre elterjedtebbé váltak a hosszabb időszakra, jellemzően 5, 10 évre vagy akár a teljes futamidőre kamatfixált hitelek. 2019 elejére pedig gyakorlatilag megszűnt a változó kamatozású lakáshitelek nyújtása.
A kamatrögzítés hossza az MFL termékek esetében is folyamatosan nőtt, 2020 májusára a kihelyezett MFL termékek háromnegyedét már a 10 évre, vagy a teljes futamidőre kamatfixált konstrukciók adták.