A kötelező adatszolgáltatás automatikus teljesítéséhez néhány lépésben össze kell kötni az online számlázó programot a NAV Online Számla rendszerével. Az összekötés több lépcsős, de nem bonyolult. Ha ez sikeres, a számla kiállítását követően az online számlázó automatikusan, emberi beavatkozás nélkül küldi meg a számlákat az adóhatóságnak. Azonban még így is lehetnek buktatók.
Banális hibának tűnhet, de ha nem kapcsoljuk össze megfelelően a rendszereket, akkor nem is fognak tudni kommunikálni egymással. A NAV Online Számla rendszernek létezik egy tesztfelülete, ami csak a tesztelésre szolgál.
Ha a tesztkörnyezetben regisztrálunk, és itt akarjuk összekötni a számlázót a NAV rendszerével, akkor nem lesz sikeres az adatszolgáltatás.
A NAV Online Számla rendszerbe itt kell regisztrálni.
"A Billingo online számlázóban az adatok beküldését követően azonnali visszajelzés érkezik a fiókba a beküldés sikeréről. Természetesen azt is jelzi a rendszer, ha az adatszolgáltatás nem sikerült és a hiba eredetét is felfedi. Utóbbinak több oka is lehet, és foglalkozni is kell vele, mert a hiányos, hibásan vagy késve beküldött adatok mulasztási bírságot vonnak maguk után" – mondta Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó ügyvezetője.
A hibás adatszolgáltatás hátterében
rosszul vagy hibásan megadott adatok is állhatnak.
Például, ha rosszul adjuk meg az összekötéshez generált XLM kulcsot a számlázóban.
2020. július 1-től kötelezően fel kell tüntetni a vállalkozás adószámát is a számlákon. Enélkül az adatszolgáltatás nem teljesíthető.
"A Billingónál ezt a hibalehetőséget az automata kitöltő funkció minimalizálja. A vevő nevének első néhány karakterének megadása után a rendszer azonnal felajánlja a vállalkozásokat. A megfelelőt kiválasztva pedig automatikusan kitölti a cégadatokat, beleértve az adószámot is. Az adatok hivatalos céginformációs rendszerből származnak, így garantáltan megfelelnek a valóságnak. Így nem történhet meg, hogy elírunk egy karaktert vagy hiányzik az adószám" – mondta Sárospataki.
"Akik API összekötéssel, automatikusan küldik ki a számlákat a vevőknek, ellenőrizzék azt is, hogy a rendszerükben (pl. webshopban) van-e lehetőség az adószám megadására. Nem elég azonban csak az adószám helyét kialakítani,
fontos, hogy a rendszer a formátum és az adatok helyességét is ellenőrizze.
Enélkül az API továbbítja ugyan az adatokat a számlázó programba, azok helyességét viszont már nem tudja vizsgálni. A számla pedig hibás vagy hiányos adatokkal ugyan kiállításra kerül, az adatszolgáltatás azonban már nem teljesül" – mondta az ügyvezető.
A kötelező adatszolgáltatás teljesítése online történik, ebből következik,
ha éppen akadozik az internetszolgáltatás, akkor az adatszolgáltatás sem teljesül.
A mai világban szerencsére ilyen már csak ritkán esik meg, ha viszont előfordul, akkor mindig ellenőrizni kell, hogy az adatszolgáltatás sikeres volt-e.
"Ha az internetkapcsolat kimaradása miatt nem teljesül az adatszolgáltatás, akkor a Billingo automatikusan megkísérli újra beküldeni az érintett számlákat, amint visszatér az internetszolgáltatás. Ekkor a számla mellett egy kis ikon is figyelmeztet, hogy a számla beküldésre vár. Külön biztonságot ad a Billingo egyedülálló vállalása, ha ugyanis a szoftver össze van kötve a NAV rendszerével, és a számlázó hibája miatt nem sikerül az adatszolgáltatás, átvállaljuk a NAV büntetést – mondta a Billingo ügyvezetője.