A "Centrum Áruházak" a rendszerváltozást megelőző időszakban Magyarország legnagyobb áruházlánca volt a Skála mellett. Évtizedeken keresztül kínálta – akkoriban elég szélesnek számító - termékválasztékát az ország nagyobb városaiban.
Sokak számára talán meglepő, de a társaság eredete egészen 1882-ig vezethető vissza, Magyarország első áruháza, a „Guttman Jakab" megnyitásához.
A vállalat történetének következő fontos állomása volt a Párisi Nagyáruház (későbbi nevén Divatcsarnok) átadása, amelyet 1926-ban már a Corvin Áruház követett.
1948-ban az akkori kiskereskedelem krémjét jelentő áruházakat államosították. Budapesten az emblematikus üzletközpontok közül több is a Rákóczi úton működött, amelyek a szocialista időszakban új neveket kaptak: Lottó, Verseny, Úttörő Áruház stb. Ezután lassan megkezdődött egy koncentrálódási folyamat, és egész hálózatok léptek be a kiskereskedelmi szegmensbe.
1966-ban ennek a tendenciának a részeként jött létre az Országos Áruházi Vállalat, amely 1967-ben vette fel a Centrum Áruházak nevet.
Legismertebb fővárosi tagjaik közé sorolható a Blaha Lujza téren a Corvin Áruház, illetve az Andrássy úton a Divatcsarnok, de az 1960-as években sorra épültek vidéken is a Centrum égisze alá tartozó áruházak.
Ez a folyamat egészen a nyolcvanas évek első feléig tartott, amikor Kecskeméten 1983-ban megnyitotta kapuit a 8 ezer négyzetméteres Centrum Áruház, amely akkoriban az egyik legnagyobb vidéki egysége volt a láncnak. A hálózat a rendszerváltás környékén mintegy 25 áruházzal rendelkezett.
Szépséges reklámarcok
A Centrum Áruházak ugyan korának meghatározója volt a hazai kiskereskedelemben, ám némi reklámra azért szüksége volt. A társaság reklámarca a '70-es években Szedres Mariann lett. Majd 1985-ben megrendezték a II. világháború utáni első szépségversenyt Magyarországon, amelyen a Centrum Áruházak közönségdíját, az 1 éves reklámszerződést, Kondász Tünde kapta. ,,A verseny után negyvenezer forintot kaptam nyereményként. Betettem a bankba. A centrumreklámokért kapott honorárium is takarékbetétbe vándorol. Egy kertes háznál alább nem adom!" - nyilatkozta akkoriban Kondász Tünde.De mi volt a siker titka? A szakértők véleménye szerint a szocialista rendszer derekán megjelenő áruházak próbálták valamelyest elérhetővé tenni a nyugati színvonalú kiskereskedelmet: hazai viszonylatban széles választékkal rendelkeztek, sokféle árucikket kínáltak – ami a hiánygazdaság idején nagy szó volt –, egy helyen kapható volt vasedény, divatruházat, rövidáru, és még rengeteg minden más.
Az egyes márkaüzletek mellett széles körű szolgáltatásokat kínáltak, kulcsmásolót, cipészt, de olyan gyorséttermek is üzemeltek a létesítményekben, ahol olcsón és viszonylag jó színvonalon étkezhettek a vendégek.
Emellett az áruházak nagy alapterületen színvonalasan tudták az árukínálatot bemutatni, miközben a szakmát magas szinten művelő vezetők és eladók vonzották a vásárlókat a szépen berendezett és igényes kirakatokkal ellátott üzletekbe.
A vevőközpontúság határozta meg az áruházak üzletpolitikáját, ami ma ugyan természetesnek tűnik, de akkor - furcsa módon - még nem minden esetben volt magától értetődő.
További újdonság volt, hogy bevezették az akciókat, és meghatározott napokon egyéb eseményeket is szerveztek, vagyis a mai plázák marketingtevékenységének egyfajta előképét mutatták fel.
Harminc esztendővel ezelőtt, a rendszerváltozást követően azután megindult a vállalat privatizációja. 1991-ben átszervezést hajtottak végre a társaságnál, amely ezt követően Centrum Áruházak Kft. néven működött tovább, majd részvénytársasággá alakult át.
1997-ben pedig tulajdonosváltás történt, mivel a német Tengelmann tulajdonában lévő Skála Coop Rt. többségi tulajdont szerzett a Centrum Rt.-ben. Majd a vállalat 1999-ben fuzionált a Skála Divatházzal, így létrejött a Skála és Centrum Rt.
A következő fejezetet az jelentette az áruházlánc történetében, amikor 2001-ben a Capital Rt. megvásárolta a Tengelmann csoporttól a Skála Coop Rt.-t. Ezt 2002-ben új arculat megjelenése és névváltás követte: megalakult a Skála Divatház Rt.
2003-tól kezdve az új üzletpolitikába nem illő, nem megfelelő műszaki állapotú és kisebb alapterületű áruházakat eladták vagy bérbe adták.
Ekkor országosan sok áruház zárt be.
Ráadásul időközben alaposan megváltozott Magyarországon a kiskereskedelem, ez már egyértelműen a plázák időszaka volt, ezért 2005-ben a vállalatvezetés az áruházak eladása mellett döntött: négy kivételével ekkor az összeset értékesítették (jelenleg az áruházak a Skála áruházlánc egységeiként működnek).
A Centrum Áruházak örökségét is továbbvivő Skála-csoport több áruháza ekkor a magyar Capital Rt. érdekeltségébe került, de ennek a vállalatnak sem sikerült újra életet lehelnie ezekbe az egykor szebb napokat látott, hatalmas méretű kiskereskedelmi komplexumokba. Ezért ez a cég is folyamatosan vált meg tőlük:
először a Párisi Nagyáruházat adták el, és az Otthont is bezárták, később pedig a saját tulajdonú vidéki áruházaik egy részétől is megszabadultak.
2007 az újabb fontos dátum, amikor a - megnyitásakor, majd még azt követően jó darabig a nagybetűs áruháznak számító - budai Skála mintegy 30 évnyi működés után szintén lehúzta a rolót, és 2009-re le is bontották. Helyét azóta az Allee Bevásárlóközpont vette át.
A magyarországi rendszerváltozás után a kilencvenes évek közepéig, vagyis addig, amíg meg nem jelentek a második generációs plázák (például a Duna Plaza, Pólus Center stb.), jól működtek ezek az egykori szocialista nagyáruházak, hiszen nem volt konkurenciájuk. Ám a külföldi befektetők által fejlesztett modern bevásárlóközpontok hamarosan a háttérbe szorították őket.
Azóta több tulajdonosváltás is lezajlott az egykor a Centrum-lánchoz tartozó áruházaknál, amelyek jelentős része azonban megváltozott profillal és felújítva ma is üzemel:
időközben sikerült megtalálniuk a helyüket a hazai kiskereskedelmi piac hierarchiájában.
A Centrum és a Skála a nagyobb vidéki városok és több fővárosi kerület igazi központjai voltak egykor - noha a kilencvenes évek második felétől Budapest mellett vidéken is megjelentek a modern bevásárlóközpontok. Sok, ma már talán emblematikusnak számító áruház túlélte a változó időket, és ma is fogadják a vásárlókat.
Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum, We Love Budapest és Realista.hu