A gépek két halálos balesetet követően 2019 márciusában maradtak a földön világszerte. Az először Indonéziában, majd Etiópiában történt okozó balesetekben összesen 346 ember vesztette életét. A szerencsétlenséget az MCAS nevű automatizált repülési szoftver hibáinak tulajdonították, amelyek röviddel a felszállás után a gép orrát - tévesen - a föld felé irányította.
Most viszont, amikor már úgy tűnt, hogy a Boeing dolgai rendbe jönnek és a társaságok újra használatba vehetik a gépeket, a problémás 737 Max típus kapcsán új információk kerültek elő, melyek nehezíthetik a típus repülési engedélyének visszaállítási folyamatát. A vizsgálók ugyanis azzal vádolták meg a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tisztviselőit, hogy fontos információkat próbáltak meg elhallgatni ezzel kapcsolatban.
Az FAA az újraengedélyezés részeként szimulátortesztet hajtott végre, mellyel azt vizsgálta, hogy a pilóták milyen gyorsan tudnak reagálni az esetleges hibás szoftverre. A Boeing a jelentés szerint ezeknek a teszteknek a során
nem megfelelően képzett ki néhány FAA tesztpilótát abból a célból, hogy elérjék a kívánt eredményt az újraminősítéshez, sőt, néhány tesztet olyan szimulátorokon is elvégeztek, amelyek nem voltak felszerelve a balesettel megegyező körülményekkel.
Emellett az FAA-t többek között azzal is megvádolták, hogy megtorolja a visszaélést bejelentőket, illetve akadályozza a balesetekkel kapcsolatos nyomozást.
A pénteken nyilvánosságra hozott 102 oldalas jelentést a szenátus kereskedelmi, tudományos és közlekedési bizottsága állította össze, és 50 visszaélést bejelentő személy, az FAA munkatársainak interjúi, valamint több mint 15 ezer oldalnyi dokumentum alapján készült.
Megállapításaink aggasztóak"
- kommentálta a jelentést Roger Wicker szenátor, a bizottság elnöke.
Az ügy kapcsán részleteket ismertet a Reuters, illetve az Airportal is. Közlésük szerint, például egy névtelen szivárogtató azt állította, a Boeing szakemberei a gyakorlatok előtt azt ismételgették a pilótáknak, hogy "ne felejtsék el a kapcsolót".
A "súgás" miatt a szimulált veszélyhelyzetre a pilóták reakcióideje 4 másodperc volt, míg egy ettől független másik tesztrepüléskor, amikor nem tudták előre, mire készüljenek, 16 másodpercet mértek.
A bizottság több belsőstől származó információra hivatkozva azt is megállapította, hogy az FAA és a Boeing összejátszottak. A hivatal vezetése még az értékelés előtt közreműködött a gyártóval a 737 Max képzési és tanúsítási elvárásainak meghatározásában.
A Boeing a hírre reagálva közölte, komolyan veszi a bizottság megállapításait, és a teljes anyagot tüzetesen átvizsgálják.
Ezzel ellentétben az FAA azt állítja, hogy a szenátus kereskedelmi bizottságának jelentése számos megalapozatlan állítást tartalmaz, a 737 Max gépek vizsgálata pedig alapos volt, a korábban észlelt hibákat feltárták és kijavították.
Az FAA a múlt hónapban engedélyezte a Boeing 737 Max gépének újrarepülését, bár a hatóság szerint a meglévő repülőgépeket az újbóli üzembe helyezés előtt módosítani kell, a pilótáknak pedig átképzésre van szükségük.
Az FAA szerint ezek a változtatások kiküszöbölik a további, a korábbiakhoz hasonló baleseteket.
A jóváhagyást követően a brazil Gol lett az első légitársaság, amely először repült újra ezzel a géptípussal. Az American Airlines közölte, hogy első 737 Max járata várhatóan december 29-én emelkedik újra a magasba az Egyesült Államokban.
Forrás: BBC.com, Asiatimes.com