Érezhető optimizmust jelez a De Beers áremelése. A gyémántszektor óriása ugyanis ezzel kifejezte, bízik az iparág növekedésében az idei évben tapasztalt nehézségek után.
A társaság a múlt héten 2-3 százalékkal emelte meg a gyémántok végső eladási árát
– írja a Mining.com belső forrásokra hivatkozva. Ez pedig komoly fordulat, mivel a De Beers a járvány kitörése óta először tudott árat emelni a hónapokon át tartó árcsökkenések után.
Általában is az látszik, hogy a gyémántszektor elkezdi ledolgozni az idei év első felében tapasztalt zuhanásait.
A De Beers múlt heti aukciója például valószínűleg már a harmadik egymást követő olyan értékesítési kör volt, amikor a cég legalább 400 millió dollár (mintegy 120 milliárd forint) értékben adott el köveket. Összevetésképpen: az egész második negyedévben mindössze 50 millió dolláros volt az összesített eladási érték.
A szektorban azonban szezonális hatások is érvényesülnek. Számos cégnek ugyanis fel kell töltenie a nyersgyémánt-készleteit, mivel az év végi ünnepi szezon rendre a legforgalmasabb időszak az ékszeriparban is.
Ráadásul a szakértők szerint az ékszerek iránti kereslet továbbra is erős, mivel a luxus fogyasztói szegmensben most számos ajándéklehetőség, például az utazás, kiesett.
A gyémántszektor motorját egyébként kisebb, főleg családi vállalkozások adják, melyek elvégzik a feldolgozást. Ezek a cégek évente tíz alkalommal, előre egyeztetett időterv szerint vásárolnak a De Beerstől gyémántot, azon az áron, melyet a cég meghatároz.
A De Beers általában is abban reménykedik, hogy az idei ünnepi szezon ellensúlyozni tudja majd a korábbi, közel 10 százalékos árcsökkentéseket. Mindazonáltal az is nagy kérdés, hogy a kínálati oldal hogy alakul a következő időszakban.
Idén ugyanis a bányacégek is visszafogták a kitermeléseket, hogy csökkenthessék a költségeiket.
Túlkínálatra tehát még egy ideig nem kell számítani a gyémántpiacon, ameddig az árfolyamok nem állnak vissza a megfelelő szintekre.