Félbeszakította a találgatásokat az Apple saját, önvezető autójáról a Hyundai és a Kia. A két dél-koreai autógyártó ugyanis hétfőn közölte, ők nem folytatnak tárgyalásokat erről az amerikai technológiai óriással – írja a CNBC.
A hírre mindkét autógyártó részvényárfolyama beszakadt.
A Hyundai Motor papírja 4,41 százalékot, míg a Kia Motors részvénye nagyjából 12 százalékot gyengült a bejelentést követően. Ráadásul a befektetői riadalom a leányvállalatokat is elérte. A Hyundai Wia, a Hyundai Mobis, valamint a Hyundai Glovis papírjai egyaránt estek a hétfői ázsiai kereskedés során.
A Hyundai közlése szerint ők számos vállalattól kapnak megkeresést arra vonatkozóan, hogy csatlakozzanak önvezető és elektromos autók fejlesztéséhez, de semmilyen döntés nem született, tekintve, hogy minden ilyen tárgyalás csak kezdeti fázisban van. A cég közleménye azonban hozzátette,
a Hyundai Motor nem folytat tárgyalásokat az Apple-lel önvezető autók fejlesztéséről.
A Kia Motors (melynek többségi részvényese egyébként a Hyundai) hasonló információt közölt a szabályozó hatóságoknak benyújtott dokumentumokban. A Hyundai mögött a Dél-Korea második legnagyobb autógyártójának számító társaság jelezte, számos vállalattal folytatnak tárgyalásokat, de semmilyen döntés nem született.
Kiemelték, a Kia Motors nem tárgyal az Apple-lel.
A helyzet azért különös, mert a Hyundai a múlt hónapban maga jelentette be, hogy korai szakaszban vannak a megbeszélések az Apple-lel. Később aztán módosították a közleményt, és már nem említették benne az iPhone gyártóját. Az eredeti bejelentés viszont igencsak megdobta a Hyundai és a Kia részvényét, ahogy a befektetők lelkesek lettek az Apple saját autójának ötletére.
Ebben a hónapban pedig már arról érkeztek hírek, hogy
az Apple közel állhat ahhoz, hogy le is zárja a megállapodást a Hyundai-Kia párossal, a gyártás pedig várhatóan a Kia üzemében kezdődne meg az amerikai West Pointban (Georgia állam).
Akkor a CNBC-nek nyilatkozó források jelezték, hogy egyelőre még nincs végleges megállapodás a felek között, és az sem kizárt, hogy az Apple végül úgy dönt, más autógyártóval lép partnerségre.
Mindazonáltal a CNBC-nek nyilatkozó egyik elemző szerint elképzelhető, hogy érdekkonfliktus áll fenn a felek között. Sung Yop Chung, a Daiwa Capital Markets elemzője úgy látja, a Hyundai és a Kia nézőpontjából az üzlet akkor izgalmas, ha hozzáférhetnek az Apple szoftvertudásához. A két cég tehát valószínűleg nem akar csupán a technológiai óriás alvállalkozója lenni.
Emellett az sem kizárt, hogy maga az Apple sem örült annak, hogy kiszivárogtak a tárgyalásokkal kapcsolatos hírek. Chung kiemelte, az Apple mindig nagyon ügyelt arra, hogy megtartsa magának a terveit.
A szakember hozzátette, elképzelhető, hogy később a felek visszatérnek a tárgyalásokra, különösen hogy a Hyundai azt közölte, számos vállalattal folytatnak megbeszéléseket.
Egyelőre tehát nem világos, mi lesz az Apple saját autójával és a dél-koreai cégek bevonásával, de az elemzői vélemények alapján nem valószínű, hogy ezzel most le is zárult az ügy.