A koronavírus járvány pusztító volt az kőolajipar számára. Tavaly
szinte nullára csökkentette az olaj árát,
és emellett körülbelül 1 milliárd hordónyi eladatlan készlet halmozódott fel.
Az utazási korlátozások következtében a légitársaságok üzemanyag iránti kereslete esett vissza a legdrámaiabban. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség adatai szerint a légiutas-forgalom 70 százalékkal marad el az egy évvel korábbihoz képest.
Ugyanakkor az online kereskedelem fellendülése egyrészt a házhozszállításhoz másrészt a teherszállításhoz kapcsolódó üzemanyag keresletet növelt meg, emellett pedig a csomagoláshoz használt műanyagok felhasználását, melyek szintén kőolaj felhasználásával készülnek.
A globális kereskedelem szempontjából legjelentősebb két nyersolajkeverék az északi-tengeri Brent és a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) is emelkedést mutatott. A WTI ára elérte a hordónkénti 55 dollárt.
A világ egyes részein, például Ázsiában növekszik, a kereslet. Az áremelkedéshez az is hozzájárult, hogy néhány olajtermelő ország, mint Szaúd-Arábia, erőfeszítéseket tett a kibocsátás korlátozása érdekében. Tavaly áprilisban a termelők 2,1 milliárd hordó olajat tartottak vissza, ami a készletek csökkenéséhez vezetett.
A fekete arany iránti kereslet még mindig alacsonyabb a szokásosnál, azonban az oltások megkezdése miatt a vártnál gyorsabb lehet a gazdasági fellendülés, ami további emelkedéshez vezethet a kőolaj piacán, nem csak a kereslet, hanem az árak alakulásának tekintetében is.
Hétfő délutáni fejlemény, hogy nem csak elérte, hanem át is lépte a 60 dolláros küszöböt az északi-tengeri Brent nyersolaj ára az Intercontinental Exchange (ICE) londoni jegyzésében, tavaly január óta első alkalommal annak köszönhetően, hogy a legfontosabb kitermelők érzékelhetően csökkentették a kínálatot, az újabb amerikai gazdaságösztönző intézkedések pedig fellendíthetik a keresletet.
Az áprilisi határidős jegyzésben a Brent 60,26 dolláron pluszban érte el eddigi napi maximumát, amely 92 centtel, 1,55 százalékkal több a pénteki záróárnál. Délután fél három körül 74 centes emelkedéssel, 60,12 dolláron állt a jegyzés.
A New York-i árupiacon a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta márciusi szállításra ugyancsak több mint egyéves csúcsra drágult, hordónként 57,67 dollárba került eddigi napi maximumán, ami 1,44 százalékkal haladja meg a pénteki zárást. Délután fél háromkor 57,62 dolláron, 1,35 százalékos pluszban állt a jegyzés.
A múlt héten a Brent 7,8 százalékkal, a WTI pedig 8,9 százalékkal drágult.
Az áremelkedés egyik fő hajtóereje a kínai kereslet bővülése.
A február 5-i adatok szerint 127 olajszállító hajó - az utóbbi fél évben egyszerre a legtöbb - tartott kínai kikötőkbe, több mint 250 millió tonna nyersolajjal feltöltve.
Kína legutóbb tavaly áprilisban vásárolt ilyen nagy mennyiségben nyersolajat rendkívül alacsony áron, nem sokkal azelőtt, hogy története során először negatívba fordult a WTI ára az éppen kifutó határidős jegyzésekben.
Az olajpiacon tovább szűkült a rés a kínálat és a kereslet között, miután Szaúd-Arábia jelezte, hogy februárban és márciusban a nagy kőolajexportáló országok megállapodásában szereplő vállalásánál is nagyobb mértékben fogja vissza a kitermelést.
Felfelé hajtja az árakat az is, hogy a dollár gyengült hétfőn a legtöbb devizához képest, így a dollárban denominált nyersanyagokat olcsóbban tudták beszerezni a más devizával fizetők.
A befektetők feszült figyelemmel követik a Joe Biden amerikai elnök által meghirdetett, 1900 milliárd dollár értékű gazdaságösztönző csomag körüli fejleményeket, a várakozások szerint még februárban jóváhagyja a kongresszus.
Támogatja az olajárakat az is, hogy megfogyatkoztak azok a remények, miszerint az új amerikai kormányzat feloldhatja a szankciókat és Irán hamarosan visszatérhet az olajpiacra.