Körülbelül hétfő délelőtt nyolcvan százalékban már egyenesbe állt a Szuezi-csatornában a híradások szerint, majd késő délutánra teljesen ki is szabadult a 400 méter hosszú, 200 ezer tonna vízkiszorítású és 20 ezer konténeres kapacitású Ever Given, amely fedélzetén ezúttal 18.300 konténert szállít. A tajvani Evergreen Marine szállítmányozási cég által üzemeltetett, panamai jegyzésű hatalmas tengeri „behemót" a világ egyik legnagyobb áruszállító hajója.
Mint ismeretes, az Ever Given múlt hét kedden szorult be a Szuezi-csatornába, jókora torlódást okozva ezzel a világkereskedelem egyik legfontosabb szállítási útvonalán. A BBC által közölt adatok szerint már mintegy 450 hajó vesztegel itt, arra várva, hogy végre áthaladhasson a 193 kilométer hosszú csatornán.
Az Ever Given megmozdításával elhárul az akadály a feltorlódott hajók továbbhaladása elől. Mintegy 27 ezer köbméter homokot kotortak el a hajótest környékéről. A hajó fara már szabadon úszik, az orra még az üledékbe ér, de sikerült beindítani a motorjait - közölte a szabadítási műveletet végző Boskalis holland cég vezetője egy holland rádiónak nyilatkozva. Mint mondta, hozzátéve: még sok munka lesz a konténerszállítóval, amíg a megszokott módon közlekedhet.
A gazdasági következmények szempontjából talán ennél fontosabb, hogy a hajózási szakemberek véleménye azonban eltér abban a kérdésben, hogy mikorra állhat teljesen helyre a forgalom a csatornában. A Maersk szállítási vállalatcsoport szerint például csak hetek múlva. Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke viszont úgy ítéli meg, hogy csatorna szabaddá válása után a hajók három és fél nap alatt mind átjutnak majd rajta úgy, hogy a nap 24 órájában engedik a forgalmat.
A világkereskedelem 12 százaléka halad át évente a Szuezi-csatornán, a szállítmányok összértéke pedig meghaladja az ezermilliárd dollárt.
Naponta körülbelül ötven hajó és 3–9 milliárd dollárnyi áru teszi meg az utat Szuez és Port Szaíd között. Ezen belül mintegy egymillió hordó nyersolajat szállítanak itt keresztül napi szinten, a cseppfolyós gáz világkereskedelmének pedig körülbelül 8 százalékát.
Így torlódtak fel a Szuezi-csatornánál a hajókonvojok:
A szuezi forgalom legnagyobb részét kitevő konténerszállítók csak tavaly 5,6 milliárd dollár (közel 1700 milliárd forint) bevételt jelentettek az egyiptomi Szuezi-csatorna Hatóságnak.
A hatóságot vezető Oszama Rabie azt nyilatkozta, hogy az elmúlt közel egy hétben napi 14-15 millió dolláros veszteségük keletkezett. A Moody's hitelminősítő szerint a mostani válságot megelőzően az egyiptomi GDP 2 százalékát adták a Szuezi-csatorna működtetéséből származó bevételek.
A Lloyd's List biztosítótársaság úgy becsüli, hogy nagyjából 9,6 milliárd dollár értékű áru ragadt be a csatornánál várakozó hajókon.
Egy órára vetítve ez 400 millió dollárt, illetve 3,3 millió tonnányi rakományt jelent, percre lebontva pedig 6,7 millió dollárt.
A német Allianz biztosítótársaság pénteken közzétett adatai szerint az Ever Given megakadása a csatornában
heti 6-10 milliárd dollár közötti veszteséget jelent a világkereskedelemben, éves szinten pedig 0,2-0,4 százalék közötti mértékben csökkenti a globális kereskedelem növekedését.
Az ACM egyik üzletkötője pedig azt nyilatkozta a Wall Street Journalnek, hogy a szállítóhajók bérleti díjai ez alatt a néhány nap alatt 47 százalékkal emelkedtek.
A VisualCapitalist látványos infografikája arról, hogy mit jelent a világ árukereskedelmében a Szuezi-csatorna - a naponta az átkelőn áthaladó mintegy 50 hajó a világ napi konténerforgalmának 30 százalékát szállítja:
A Szuezi-csatornában kialakult helyzet természetesen nem csak a hajózási szállító vállalatokat és az egyiptomi gazdaságot érinti negatívan, hanem számos más területet és ágazatot is, a belföldi szállítástól kezdve a kiskereskedelmen keresztül egészen a gyártó cégekig hosszan lehetne folytatni a sort.
Hiszen a kényszerű várakozás jelentősen sújtja az ellátási láncokat, és a megnövekvő költségek a gazdaság minden részébe átgyűrűznek, megemelve az árakat az olajtól az alapvető árukig.
Bizonyos árucikkek pedig tönkremennek, megromlanak, az élőállat-szállítmányok el is pusztulhatnak - összesen mintegy 130 ezer élőállat ragadt be a csatornánál a torlódás miatt. Nem beszélve Covid-19 miatt a létfontosságúnak számító orvosi felszerelésekről, ellátmányokról. Könnyű belátni, hogy ezek a termékek teljes ellátási láncokat befolyásolnak, melyek a világ egymástól igen távoli pontjai között hűzódnak.
A Moody's szerint a leginkább érintettek az európai gyártók és az autóalkatrész-beszállítók lehetnek, mert ők ki vannak téve a folyamatos ellátásnak, és akár néhány napos leállás is komoly károkat okoz a számukra.
Az olajárak is emelkedtek, mivel több mint harminc tartályhajó vesztegel a csatornában. Szombaton a szíriai olajügyi miniszter például bejelentette, hogy megkezdik az olaj tartalékolását, mivel a létfontosságú szállítmányok késlekedése már eddig is súlyosbította az olajhiányt az országban. Az Ever Given elmozdításának hírére ma már csökkenésnek indultak az olajárak.
Időközben egyes cégek elkezdtek alternatív megoldást keresni arra az esetre, ha még hetekig kell várni a Szuezi-csatornán való áthaladásra.
Brit cégek például arról számoltak be, hogy elképzelhető: a csatornában veszteglő készletek helyett újabbakat kell rendelniük, méghozzá légi szállítással, ami háromszor drágább a tengeri fuvarozásnál. A szállítmányozási óriásvállalatnak, a Maersknek pedig 22 hajója várakozik a csatornában, de kettőt közülük már átirányítottak a Jóreménység foka felé. A Reuters ugyanakkor ennél magasabb átiranyított hajóról, 15 járműről tud.
A Quartz.com által közzétett alábbi grafikon tengeri mérföldekben bemutatja, hogy mennyivel rövidít meg a Szuezi-csatorna egyes, a világgazdaság szempontjából jeletős kereskedelmi útvonalakat - időtartamban a rövidítés napokat jelent:
Az afrikai kontinens megkerülése azonban akár 10-12 nappal is meghosszabbítja az utat, ráadásul biztonsági kockázatokkal is számolni kell. Fegyveres őröket kell felbérelni a hajók haladásának biztosítására, hiszen Afrika egyes partividékei elég veszélyes útvonalnak számítanak.
Annak felméréséhez, hogy pontosan mekkora veszteségeket jelentett az, hogy az Ever Given eltorlaszolta a Szuezi-csatornát, még természetesen idő kell.
Az viszont már biztos, hogy csak a mentés költségei dollármilliókba fognak kerülni, a hajótársaságok mindenáron enyhíteni akarják majd a veszteségeiket, a biztosítók ezért óriási kifizetésekkel nézhetnek szembe.
A Wall Street Journal úgy tudja, hogy
az Ever Given több mint 3 milliárd dollár értékű felelősségbiztosítással rendelkezik,
az azonban egyelőre még kérdéses, hogy ez elég lesz-e annak a kárnak a fedezésére, ami a csatornában rekedt több száz hajó és a rakományok tulajdonosait érte. Ugyanakkor egyelőre felelőse hivatalosan még nincs az incidensnek.
A szuezi vesztegzárhoz és annak gazdasági hatásaihoz érdekes adalékot jelent, hogy a hajó kiszabadításának hírére a tajvani tőzsdén jegyzett Evergreen részvényárfolyama azonnal emelkedésnek indult. Ez bár különös, de érthető: egyelőre még nincs megállapítva a felelősség a hajó beragadásának ügyében, a vállalat pedig ettől függetlenül a világ hetedik legnagyobb tengeri szállítmányozó vállalata. Konténerkapacitása a globális kapacitás 5 százalékát adja.
A cég pedig épp a hajó beragadása előtt adott le rendelést 20 további, az Ever Given kategóriájával egyező hajóra a Samsung Heavy Industries-nél,
a világ egyik legnagyobb, dél-koreai hajóépítő vállalatánál.
Az üzlet értéke a források szerint szerint 2,6 milliárd dollár.