A múlt héten Elon Musk barátnője, művésznevén Grimes, sokkolta a világot azzal, hogy 20 perc alatt 5,8 millió dollárért (1,74 milliárd forint) értékesítette NFT, azaz csak digitális formában létező alkotásait. De nem Grimes az első NFT milliomos,
a Christies aukciósház szervezésében Beeple digitális képét március 11-én 69 millió dollárért (20,7 milliárd forint) árverezték el.
Beeple naponta 1 képet posztolt 5000 napon keresztül az Instagram-ra, ez a kollekció ért meg a vevőnek a digitális piacon soha nem látott rekord összeget.
A blockchain alapú művészeti eladások összértéke
2021-re elérte a 160 millió dolláros (mintegy 48 milliárd forint) forgalmat.
Az Injective Protocol nevű cég múlt heti akciója szintén szokatlannak tekinthető. A cég képviselője egy 30 millió forint értékű Banksy nyomatot semmisített meg, majd az akciót megörökítő videóból készítettek egy NFT-t, ami így az elégetett tárgy helyére lépve lett forgalomképes. Ezt a videós művészeti alkotást március 8-án árverezték el, és 394 ezer dollárért kelt el, ami 122 millió forintot jelent.
Az újdonságot elsősorban az jelenti, hogy a titkosító technológiának és a decentralizált szerver-hálózatnak köszönhetően mostantól lehet digitális eredeti műről beszélni.
Ha a Bitcoin a digitális arany, az NFT a digitális műtárgy, aminek garantált az eredetisége, a művész által meghatározott szabályok mentén lehet forgalmazni és továbbértékesíteni.
Weiler Péter képzőművész 20 éve Magyarország egyik legismertebb digitális képeket alkotó művésze. Hozzá kötődik az első magyar kriptovalutáért kapható képzőművészeti alkotás is, ami március 5-én került fel a nemzetközi Mintable rendszerébe.
A bitcoin bányászat áramfogyasztására reflektáló alkotás címe: Bitcoin bánya az Alföldön. Az NFT token, és a 80x80 cm vászonra nyomtatott kép egyben került 1 Ether-be, ami mai árfolyamon 560.000 forint. Az alkotást végül március 9-én egy ismert kortárs gyűjtő, Kacsuk Péter vásárolta meg. A vásárlásban biztosan előny volt, hogy Kacsuk Péter tudományos informatikus kutató, és nemcsak a kortárs képzőművészetben, de a kriptovaluták világában is otthon van.
Digitális alkotóként közelről figyelem, hogy az online világban miként alakul át a művész és a befogadó közönség kapcsolata. A járvány következtében nem lehet kiállítást szervezni, a galériák és a múzeumok bezártak, de mi művészek alkotunk. A blockchain alapú művészeti platformokban nagy fantáziát látok"
- mondta Weiler Péter képzőművész.
Olyan nemzetközi közeg ez, mint az Instagram, csak itt a gyűjtői szenvedély vásárlásra is készteti a látogatókat. Fontos eleme az NFT-nek ugyanakor, hogy a művész a viszonteladásokból is részesedhet. "Ha képem vevője egyszer úgy gondolja, hogy értékesítené a Bitcoin bánya az Alföldön alkotásomat, akkor 10 százalék jutalékot kapok majd abból a tranzakcióból" - tette hozzá a művész.
Ez paradigmaváltás a kortárs kereskedelemben, ahol eddig a művészek legfeljebb az aukciós hírekből értesültek, hogy mekkora szorzóval keltek el újra a képeik.
Az NFT-világ ismertsége még a 2000-es évek internetéhez hasonló, de ahogy az életünk minden területén nagy változásokat hozott a digitális forradalom, a kortárs képzőművészetet is jó eséllyel át fogja alakítani.
A következő állomás az lehet, hogy ismert művészek fordulnak az NFT világ felé. Maurizio Cattelan Comedian című falra ragasztott banánja is mint forgalomképes műtárgy valójában egy dokumentum, ami egészen részletesen leírja, hogy hogyan kell egy banánt a falra ragasztani. Akinél ez a dokumentum van, azé ez az alkotás, amiért 120 ezer dollárt fizetett.
Egy NFT-t le is lehet a képernyőről menteni, kifotózni, de a tulajdonosa mégis az, akinek a kripto-tárcájában ott van a kód
– fűzte hozzá Weiler Péter.
Eddig az eredetiség megkérdőjelezhetetlensége tartotta a kézzel készült alkotásokat magasabbra, de ez az NFT-vel most először megváltozhat, olvasható a képzőművész közleményében.