Az elmúlt nagyjából egy évben számos kutatás foglalkozott azzal, hogy jelentősen megnőtt az online értékesítés szerepe a koronavírus-járvány alatt. Ez globális fejleményként értékelhető. Például a Selligent marketingelemző cég nemrégiben végzett 5000 fős felméréséből kiderült, hogy a lakosság közel 40 százaléka hetente vásárol az interneten, szemben a pandémiát megelőző 30 százalékkal. Egy brit kutatás eredménye pedig azt mutatta, hogy minden ötödik ember a járványt követően is online fogja beszerezni a termékeket, ahelyett, hogy újranyitásakor visszatérne az üzletekbe.
A kiskereskedelmi e-platformok soha nem látott globális forgalomnövekedésen estek át 2019 januárja és 2020 júniusa között. Az idesorolható webhelyeken csaknem 22 milliárd látogatást regisztráltak 2020 júniusában, szemben a 2020. januári 16,07 milliárdos látogatással, és a növekedés azóta folyamatos.
A koronavírus hozománya az is, hogy sok fogyasztó már a mindennapi árucikkek, például élelmiszerek vagy a WC-papír beszerzését is online intézi.
Az is növeli a vásárlókedvet, hogy az üzletek a talpon maradás érdekében sokszor extra kedvezményeket és ingyenes kiszállítást kínálnak. Azonban a webáruházakban a vásárlás végtelen szabadságának lehet az a veszélye, hogy a felhasználó könnyen túlzásokba esik, és olyan dolgokat vesz meg, amikre valójában nincs is szüksége.
A szakértők felhívják a figyelmet, hogy a sok monitor előtt eltöltött óra és a célzott webes hirdetések miatt könnyen túl lehet költekezni az interneten.
A vásárlási "hobbi" mögött pszichológiai okok állnak. Habár a gazdasági bizonytalanság időszaka logikusan nem esne egybe a fogyasztói kiadások növekedésével, a kutatások mást mutatnak.
Az emberek válság idején vásárolnak.
A pszichológusok rámutattak arra, hogy a vásárlással az emberek elterelik a figyelmüket a mindennapos bizonytalanságról valami szórakoztató irányába. Például az amerikaiak 43 százaléka állítja, hogy a koronavírus-járvány kitörése óta már végzett impulzív vásárlást. A szórakoztató cikkek a legnépszerűbbek, ezt követi az alkohol, a ruhák és szépségápolási termékek.
Az érzelmi vásárlásért felelős tényezők a következők:
Gyakran azok az emberek, akik bizonyos körülmények között tehetetlennek érzik magukat, hajlamosak olyan dolgokhoz nyúlni, amelyek felett hatalommal bírnak, például az online vásárláshoz"
- magyarázza Anthony P. DeMaria klinikai pszichológus és pszichoterapeuta.
Az olyan tárgyak, amelyek emlékeztetnek a nyárra, például egy fürdőruha megvétele eszükbe juttatja, hogy mit is fogunk csinálni, ha a világ visszaáll a normális kerékvágásba"
A "kiskereskedelmi terápia" mértékletesen és az egyéni költségvetését tiszteletben tartva valóban hangulatjavító lehet. Azonban a fogyasztónak érdemes tisztában lennie azzal, hogy a kosárba helyezés után nem sokkal elillan a várakozás és az újdonság öröme, és azoknak, akiknek pénzügyi helyzetük megingott, az utolsó dolog amire szükségük lehet, az a túlköltekezés vagy egy esetleges hitelkártya-adósság.
Érdemes figyelembe venni azt is, hogy az online kiskereskedelmi vásárlásnak sajátos feltételrendszere van. Például Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal közleményében a webáruházak általános szerződési feltételeinek (ÁSZF) alapos átolvasására figyelmeztet, mert lényeges rendelkezéseket tartalmazhatnak például
a minimális rendelési összeggel, a szállítási határidővel, a fizetéssel, panaszkezeléssel, illetve a vállalkozás elérhetőségével kapcsolatban.
Ezekkel az információkkal mindenképpen érdemes tisztában lenni rendelés előtt, hogy elkerülhessük a későbbi kellemetlenségeket.
A szakemberek arra számítanak, hogy a világjárvány után a tárgyvásárlás csökkenni fog, ellenben az élmények és szolgáltatások iránti kereslet - mint a mozi, színház, fesztiválok, éttermek látogatása - az egekbe szökik majd. Más szakértők viszont úgy gondolják, a vásárlási láz a járvány után sem csitul. Mert bár a koronavírus miatt számos szektor kényszerült a padlóra, ami az abban dolgozókat is nehéz helyzetbe hozta, de az emberek jelentős részének ugyanakkor jelentős megtakarítása keletkezett ebben az időszakban, hiszen nem tudtak a szokott módon szórakozni járni, vagy épp utazni. Erről az Origo például ebben a cikkében írt. A felgyűlt pénz pedig egyes várakozások szerint a járvány leküzdése után csak még jobban pörgetni fogja a kiskereskedelem, azon belül az online vásárlások világát.