Az eurázsiai széles nyomtávú
vasúti útvonalon 2025-re a kezelt áruk mennyisége mintegy egymillió standard konténerre (TEU) nőhet
- nyilatkozta Alekszej Grom, az orosz-kazah-belorusz logisztikai szolgáltató, a United Transport and Logistics Company - Eurasian Rail Alliance (UTLC ERA) főigazgatója a Sueddeutsche.de hírportálnak.
A koronavírus-járvány 2020-ban kiugró mértékű növekedést eredményezett a vasúti szállításban.
Ez a tendencia azt mutatja, hogy ma már nem annyira a vonatok sebességének növelésére van szükség, hanem inkább a menetrend betartására, valamint a határátkelés gyorsítására - fejtegette Grom.
Az UTLC ERA, amely az új selyemút vasútján az összes vasúti szállítás 91 százalékáért felelős, tavaly 546.900 TEU-t szállított Európából Kínába és vissza. Ez 64 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest.
Mindenekelőtt az orvosi készítmények és eszközök, valamint autó- és elektronikai alkatrészek, illetve a hűtőfolyadékok keltek útra széles nyomtávú vasúton.
Pozitív hatása volt annak is, hogy Oroszország 2020 tavasza óta engedélyezi az úgynevezett szankcionált áruk, különösen a gyümölcsök, zöldségek és a kiváló minőségű élelmiszerek szállítását.
Az Európa és Kína közötti vasúti árufuvarozás, amely minden növekedése ellenére a teljes szállítási mixnek összesen csak mintegy három százalékát teszi ki, egyre inkább kiegészíti a tengeri áruszállítást.
Bár a teherfuvar olcsóbb tengeri úton, mint vasúton, sok hétig, néha akár hónapokig is tart. A vasúti szállítás menetideje viszont egyre rövidebb, jelenleg átlagosan tizenkét nap. Azt is számításba kell venni, hogy a vasúti szállítás 95 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást okoz, mint a légi áruszállítás.