Az étteremlánc az elmúlt években több száz millió dollárt fektetett be az új technológiákba, a gyorsabb és kényelmesebb vásárlási élmény érdekében. Bár az anyacég biztosítja az éttermekben használt technológiai szolgáltatások nagy részét, ám ezeknek a használatáért díjat számláz fel a franchise-ügyfeleknek. A vállalat vezetése tavaly év végén azt közölte, hogy
a legújabb, 70 millió dolláros (20 milliárd forint) technológiai beruházásokért cserébe, boltonként körülbelül 5000 dollár különdíjat kell fizetniük a tagoknak.
A heves vita az erről szóló decemberi email kapcsán robbant ki. A társaság körlevelében arra kérte az étteremtulajdonosokat, hogy segítsenek az összeg finanszírozásában, azok nagy része azonban megtagadta a fizetést és jogi lépéseket fontolgat az ügyben.
A technológia nem működik, és nem indokolja a díjak beszedését"
- írta az egyik felháborodott üzemeltető.
A cégnek körülbelül 2000 amerikai franchise-egysége van. Tény, hogy a McDonald's a közelmúltban rengeteg új technológiát integrált, amely bár rugalmasabb kiszolgálást eredményezett, de ezek az erőfeszítések lényegesen magasabb költségeket is jelentettek a franchise-tulajdonosok számára. Az USA-ban a franciseok havi technológiai díja a tízszerese lett az egy évtizeddel ezelőttinek.
Az üzemeltetők 250 millió dollárt (71,5 milliárd forint) fizetnek a vállalatnak minden évben a technológiai szolgáltatásokért.
Eddig is több nézeteltérés volt már a felek közt a magas technológiai díjak miatt, de a decemberi egyoldalú "franchise-adó", az eddigi legnagyobb ellenkezést váltotta ki.
A jogi procedúra megelőzése érdekében a cég beleegyezett egy független ellenőrzésbe.
A franchise tagok kérése alapján a vállalat független könyvvizsgálója, a KPMG felülvizsgálja a technológiai díj jogosságának kérdését, és várhatóan ebben a hónapban készül el a jelentéssel.
Ennek függvényében döntik el az étteremvezetők, hogy bírósághoz fordulnak-e vagy hozzájárulnak a innovációs beruházások költségeihez.