A farkasok kordában tartják az észak-amerikai szarvasállományt, elriasztják őket az utak mellől, ezáltal csökken az autókkal történő ütközés. Wisconsin állam azon megyéiben, ahol a farkaspopuláció megnövekedett, az ilyen ütközések átlagosan 24 százalékkal csökkentek, állítják egy tanulmányban.
Jennifer Raynor közgazdász és munkatársai Wisconsin 63 megyéjének 1988 és 2010 közötti adatait elemezték. Információkat gyűjtöttek a helyi farkas- és szarvasállományról, valamint a párosujjú patások által okozott gépjárműbalesetek számáról.
Kimutattuk, hogy egy átlagos megyében a farkasok megjelenése 24 százalékkal csökkentette a szarvasokkal való ütközést, ami 63-szor nagyobb gazdasági hasznot eredményezett, mint a farkasok által okozott kártétel költségei a haszonállatokra vonatkozóan"
- mondja a kutató.
"Ez a megállapítás alátámasztja azokat az ökológiai kutatásokat, amelyek kiemelik a ragadozók szerepét az úgynevezett félelem tájképének kialakításában. Ez azt sugallja, hogy a farkasok olyan módon kontrollálják a szarvasok által okozható gazdasági károkat, ahogyan arra a vadászok nem képesek" - írják a kutatók. A szarvasok ugyanis a puszta jelenlétükkel elriasztják az szarvasokat, a vadászok erre csak úgy lennének képesek, hogy megölik az állatokat.
A kutatócsoport megállapította, hogy azokban a megyékben ahol nagyobb számban élnek farkasok, évente átlagosan harmincnyolccal kevesebb jármű-szarvas ütközés 10,9 millió dollár megtakarítást jelent.
Összehasonlításképpen: Wisconsin állam az elmúlt 35 évben körülbelül 3 millió dollárt költött a farkasok által okozott károk megtérítésére.
"A legérdekesebb dolog abban, hogy Wisconsint választottuk esettanulmánynak, számomra az, hogy ez egy ember által uralt táj. Hasonló elemzések irányíthatják a gazdálkodási döntéseket azokon a helyeken, ahol a farkasok potenciális élőhelye átfedésben van a sűrűn lakott területekkel, például az Egyesült Államok északkeleti részén" - vonta le a következtetést Jennifer Raynor.