Az elmúlt hónapokban a szállítmányozási konténerhiány volt a világgazdaság egyik meghatározó témája, ami számos iparágban komoly fejfájást okozott. Olyannyira, hogy még az is felmerült, hogy az idei karácsonyi játékszállítmányok is veszélybe kerülhetnek.
Ráadásul az elemzők szerint, még ha enyhülne is a közeljövőben a konténerhiány, az óceáni szállítmányozó vállalatok akkor is biztosan komoly nyereségeket zsebelhetnek majd be középtávon
– írja a GCaptain.
Egy friss jelentés összeállítói pedig arra jutottak, hogy középtávon is kínálati hiány lesz a szállítmányozási piacon, vagyis a nyereségesség igen stabil maradhat a következő időszakban. A jelentést készítő Drewry úgy számol, hogy az idei évben a cégek által realizált kamat- és adófizetés előtti profit 80 milliárd dollár körül alakulhat, ami jelentősen felülmúlná a 35 milliárd dolláros korábbi várakozást – mondta Simon Heaney, a jelentés szerzője.
A szakember hozzátette, azon sem lepődne meg, ha ez a profit fölmenne 100 milliárd dollárig.
Heaney kiemelte, jövőre várhatóan enyhül majd a piaci nyomás, ami némileg csökkentheti a cégek nyereségét. De még így is 70 milliárd dolláros eredményt vár a Drewry, ami bőven felülmúlná a történelmi átlagot.
Mindeközben a kínálati hiány kapcsán a jelentés hangsúlyozza, a kapacitásnövekedés idén 4,2 százalékos lehet a tavalyi évhez képest, de jövőre is mindössze 2,8 százalékos bővülést vár az elemzés.
Ez pedig azt jelenti, hogy a szállítmányozási szektorban a kínálat 2023-24-ben javulhat érdemben. Következésképpen, a következő hónapokban még stabilnak tűnik a cégek profitja, amennyiben a kereslet tartósan erős marad a szolgáltatásokra, így a szállítóhaókra és a teherkonténerekre is.