Komoly játékhiány alakulhat ki az idei második félévben a világban, ami akár a karácsonyi szezont is érintheti. Jelenleg fennáll a kockázata annak is, hogy a játékipar széles körében kínálati hiányok mutatkozhatnak, a babáktól a játékautókon át a kirakósokig – írja a CNBC.
A koronavírus-járvány hatására egyébként is nagyon súlyos szállítmányozási gondok alakultak ki a globális kereskedelemben, ezt pedig idén csak súlyosbította, amikor az Ever Given konténerszállító márciusban eltorlaszolta a Szuezi-csatornát.
Ezek pedig szinte minden iparágat érintettek, az elektronikától a ruházati szektoron át az élelmiszeriparig.
Legutóbb pedig Kína déli partjainál kezdett el ismét szállítmányozási gondot okozni a koronavírus-járvány. Nem véletlen, hogy a cégek és az elemzők most ismét Kínára figyelnek. Különösen, hogy korábban a járvány miatt jelentősen megdrágultak a konténerek, egyáltalán, a tengeri szállítmányozás, visszafogva ezzel a kereskedelmet.
A játékiparban egyelőre nem érezhető pánik az ünnepi szezonnal kapcsolatban – mondta a CNBC-nek a Jefferies elemzője, Stephanie Wissink. A szakember hozzátette, a cégek épp most léptek be a szeptemberi és októberi időszakban aktuális szállítmányok gyártásának időszakába. Wissink úgy látja, komolyabb pánik akkor alakulhat ki a szektorban, ha még a nyár végén is érezhetők lesznek jelentősebb fennakadások.
Napjainkban 2-3 hetes csúszások tapasztalhatók"
- mondta Wissink, ami egybevág a Davidson pénteken kiadott elemzésével is. Utóbbi cég szakértői azonban úgy számolnak, hogy a csúszások akár egy hónaposak is lehetnek.
A Davidson elemzője, Linda Bolton Wiser emlékeztetett, a múltban tapasztalat fennakadások alapján egyelőre még reálisan elképzelhető, hogy minden gond nélkül lemegy majd a karácsonyi szezon a játékiparban. Néhány évvel ezelőtt például a Los Angeles-i kikötő dolgozóinak sztrájkja miatt merült föl, hogy nagy gondok lehetnek a karácsonyi szállításokkal, aztán végül semmilyen fennakadás nem történt.
Weiser hozzátette, nemrég beszélt az egyik legnagyobb játékgyártónak számító Mattel képviselőivel, akik továbbra is optimisták az idei eladásokkal kapcsolatban.
A másik probléma, ami felmerült az elemzőkben, az infláció kérdése. Ahogy ugyanis a világgazdaságban elkezdett visszatérni az infláció, sok szakértő próbálta megvizsgálni, milyen lehetséges forgatókönyvek jöhetnek szóba az áremelkedések mellett. A játékiparban azonban ez nem valószínű, hogy önmagában jelentősen visszafogná a keresletet, különösen nem a karácsonyi időszakban.
Miként ugyanis Wissink jelezte, az ajándékozások esetében a vásárlók az átlagosnál kevésbé árérzékenyek.
Vagyis érdemi hatást csak valóban drámai áremelkedések váltanának ki. Következésképpen, egyelőre még él a remény a szektorban, hogy nyugodt karácsony lesz idén, sok ajándékkal a fa alatt.