A bioüzemanyag elsődleges forrása az étolaj, illetve a használt - gyakran nagyüzemi konyhákról származó - étolaj, aminek begyűjtése után, átalakítást követően, a környezetkímélőbb üzemanyagot elő tudják állítani. Vagyis az üzemanyag-ellátásban a probléma az, hogy a világ nem fogyaszt elég sült krumplit - számol be a világ legnagyobb konténerszállító cégének számító Maersk vezérigazgatójának elsőre különösnek tűnő véleményéről a gCaptain.
Ez azonban onnan nézve nem meglepő felvetés, hogy a tengeri szállítmányozáshoz használt bioüzemanyag iránt egyre nagyobb a kereslet, ahogy a vállalatok igyekeznek elérni a karbonsemlegességet, vagyis radikálisan fognák vissza a hagyományos üzemanyagokkal járó károsanyag kibocsátását.
Skou azonban figyelmeztet:
ilyen növekedési ütem mellett 1-2 éven belül kifogyhatnak a bioüzemanyaghoz szükséges étolajból.
A Maersk esetében pedig ez különösen égető kérdés. Az összesen több mint 700 hajóból álló flottát üzemeltető óriásvállalat ugyanis nem rendel a továbbiakban olyan hajókat, amelyek kizárólag fosszilis üzemanyagokkal működnek. A cég tervei szerint 2050-re elérik majd a karbonsemlegességet.
A kérdés globális jelentőségét pedig jól mutatja, hogy a világkereskedelem mintegy 90 százalékát érinti a tengeri szállítmányozás, és ennek nagyjából ötödét a Maersk bonyolítja. Az iparág egyébként a globális szén-dioxid-kibocsátás durván 2 százalékáért felel.
A vállalat vezetője által megfogalmazott problémát részben az okozza, hogy
a bioüzemanyaghoz szükséges használt étolaj iránt olyan nagy a kereslet, hogy Európában már drágább, mint a friss.
Ráadásul a helyzetet az is nehezíti, hogy a vállalat nem használhatja az étkezési céllal gyártott étolajat, mivel az élelmiszernek, nem pedig bioüzemanyagnak minősül - teszi hozzá a cégvezető. Magyarul, a cég nem teheti meg pusztán azt, hogy felvásárolja a piacról a kívánt mennyiségű, fogyasztásra szánt étolajat.
A Maersk évente nagyjából 12 millió tonna, a hajókba szánt olajat használ fel hagyományos üzemanyagként, ami hozzávetőleg a világ egy egész napi olajtermelését - előállítását - jelenti.
Noha vannak más megoldások is a konténercégek számára a zöld üzemanyagra történő átállás során (mint a „zöld" metanol), egyre inkább úgy tűnik, hogy a hajók esetében nem a technológia lesz a döntő faktor, hanem az üzemanyagok elérhetősége a piacon.