A kereskedelmi űrturizmus mára valós lehetőséggé vált, ahogy Jeff Bezos és Richard Branson bedobta magát a szektorba. A szakértők azonban úgy látják, az űrturizmus még nagyon messze van attól, hogy tömegessé válhasson, és nem csak azért, mert nagyon kevesen tudják megfizetni.
Jelenleg ugyanis szinte semmilyen szabályozás nem vonatkozik arra, ha például a Blue Origin vagy a Virgin Galactic magánszemélyeket kíván felvinni a világűrbe.
Mégpedig a biztonsági vagy a környezetvédelmi szabályozások alapvetők kellenének, hogy legyenek, egy ilyen iparág esetében.
A Business Insider által megkérdezett jogi szakértők szerint annyira új területről van szó, hogy az állami szerveknek még évekre lehet szükségük ahhoz, hogy megfelelő szabályozói környezetet dolgozzanak ki.
Ebben a pillanatban az a helyzet, hogy aki szeretne turistaként a világűrbe menni, annak alá kell írnia egy dokumentumot, amelyben mentesíti a céget minden felelősség alól, ha az utazó esetleg megsérül vagy meghal.
Vagyis jelenleg csak saját felelősségre lehet turistaként az űrbe indulni.
Noha még várhatóan évek kellenek a szabályozások megalkotásához, sajátos módon, épp az gyorsíthatja fel a folyamatot, ha esetleg számos szerencsétlenségről érkezne hír a közeljövőben. Akkor ugyanis szinte biztos, hogy az amerikai kormány megpróbálna közbelépni – tették hozzá a megkérdezett jogi szakértők.
Megoldást jelenthet, ha az utazók megfelelő életbiztosításokat kötnek az űrtúra előtt.
Itt viszont komoly probléma lehet, hogy a biztosítótársaságok bevállalják-e a kockázatot.
Nemrég derült ki ugyanis, hogy számos biztosító egyelőre akkora kockázati tényezőt lát az űrutazásban, hogy nem is vállalják az üzletet. A következő években valószínűleg egyre tisztább lesz majd a kép, addig viszont az űrturisták tényleg csak saját felelősségre repülhetnek majd – már ha hajlandóak ezért vagyonokat fizetni.