A Next-E projekt magyarországi lezárása nemcsak a vállalat, de az egész régió szempontjából is különösen fontos mérföldkő, hiszen a töltőinfrastruktúra fejlesztése elengedhetetlen feltétele az elektromos autózás elterjedésének. A kiemelkedő fejlesztési projekt jelentősen növeli az e-töltő-lefedettséget Kelet-Közép-Európában, érdemben javítva az elektromos autósok kiszolgálását, egyben elősegítve a Magyarország által is célként kijelölt 2050-es karbonsemlegesség elérését.
Az elektromos autók térnyerése a várakozásoknál is gyorsabb, a folyamatot pedig a koronavírus-járvány is fokozta, a korábbiaknál még jobban felértékelve a környezet- és klímavédelmi szempontokat. A fosszilis üzemanyagok dominanciája ugyan várhatóan még jó ideig fennmarad, azonban a villamos energia egyre nagyobb szeletet hasít ki magának az üzemanyagpiacból. A technológia fejlődésének köszönhetően az elektromos meghajtású járművek egyre nagyobb távolság megtételére képesek egy töltéssel, de – ahogy a hagyományos meghajtású modellek esetében – ez esetben is lényeges, hogy út közben elérhető legyen a megfelelő üzemanyagtöltő-infrastruktúra.
A Next-E program keretében telepített töltők az új generációs elektromos járművek igényeit is kielégítve megteremtik az elektromos energián alapuló, zökkenőmentes és kényelmes hosszú távú utazás feltételeit, és életképes alternatívát nyújtanak a benzin-, illetve dízelmotoros közlekedéssel mellett.
Az új telepítésekkel a magyarországi Mol Plugee hálózat már 81 egységet számlál, közülük 7 gyors-, 68 nagyteljesítményű villám-, 6 pedig ultragyors töltő. A régióban pedig immár 170, nyilvánosan elérhető elektromos töltő működik Mol-logó alatt, amelynek nagy részét, 141 darabot szintén a Next-E projekt részeként telepített a vállalat. A program égisze alatt idehaza telepített töltők döntő része az autópályák mentén ill. azok közelében található, ezzel megteremtve a valódi országos átjárhatóságot az elektromos közlekedésben.
A Mol-csoport 2017-ben csatlakozott a Next-E projekthez, melynek célja egy, a cseh határtól az Adriai- és a Fekete-tengerig kényelmes elektromos autózást lehetővé tevő nemzetközi töltőinfrastruktúra kiépítése volt egy egyedülálló együttműködésben.
Konzorciumi partnereivel – E.ON, HEP, Petrol, BMW, Nissan – a régió hat országában, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban, Magyarországon és Romániában összesen 222 gyors, valamint 30 ultragyors elektromos töltőt telepített fő közlekedési útvonalak mentén. A hálózat a hat országot a szomszédos és a nyugat-európai e-jármű hálózatokkal is összeköti, biztosítva az EU egészét lefedő, elektromos járművek töltésére alkalmas infrastruktúrát. Az átjárhatóságot a Mol 6 országban elérhető népszerű e-mobilitási applikációja is fokozza; az alkalmazás által nyújtott fizetési megoldás figyelembe veszi az autók villamosenergia-felvételi képességét, és különféle gasztro kedvezményeket is kínál, még inkább alkalmazkodva az elektromos autóval rendelkezők igényeihez.
A projekt az Európai Bizottság jelentős támogatása mellett valósult meg; a teljes 22,17 millió eurós költségvetés 85 százalékát, 18,84 millió eurót az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) biztosította. Az interoperabilitás és a teljes lefedettség érdekében a projekt több más, szintén CEF társfinanszírozással megvalósuló programmal együtt valósult meg, mint például az Ultra-E, az East-E és a Fast-E. Ez biztosítja, hogy a projekt az egész Európai Unióban maximálisan ki tudja fejteni kedvező hatását, egy hálózatokon átívelő, egységes közlekedési folyosót létrehozva.
Czikora Tamás, a MOL-csoport mobilitási vezetője az a Next-E projekt részeként Magyarországon telepített 59. e-töltő átadásán így fogalmazott:
Kulcsfontosságú évtized áll előttünk a mobilitás jövője szempontjából. A Mol-csoport hosszú távú célkitűzése, hogy a változó fogyasztói igényeket továbbra is a legmagasabb szinten kiszolgálva az elektromos töltőhálózat fejlesztésében és a kapcsolódó szolgáltatásokban is meghatározó szereplővé váljon Magyarországon és a régióban."
Hozzátette: "Célunk, hogy az ügyfelek minden mobilitási szükségletét kiszolgáljuk, akár üzemanyagról, akár szolgáltatásról van szó."
Tóth-Fekete Róbert, a MOL-csoport Alternative fuels területének vezetője elmondta: „A Mol-csoport Magyarország egyik legmeghatározóbb társaságaként, a környezet állapotáért érzett felelősséggel egyre nagyobb szerepet szán a fenntartható technológiáknak és az alternatív energiaforrásoknak, amit frissített hosszú távú vállalati stratégiánk is megerősít. Ennek fontos állomása a Next-E projekt befejezése, amely Közép-Kelet Európa nagyteljesítményű gerinc töltőhálózataként nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy az elektromos autósok egyre nagyobb távokat tegyenek meg biztonsággal és komfortosan."