A világ autógyártói kezdenek kifogyni a magnéziumból, ami újabb nehézségeket jelent a gyártási folyamatokban. A német fémtermelők szövetsége (WVM) kedden közölte, hogy az alumíniumgyártáshoz alapvető fontosságú magnéziumból hiány lépett föl, jelentős részben a kínai energiaválság miatt – írja a Mining.com.
Európában pedig ez különösen nagy gond lehet, mivel a kontinens magnéziumkészleteit alapvetően érintik a Kínából érkező szállítmányok.
Kína egyébként szinte egyeduralkodó a globális magnéziumpiacon
– hangsúlyozta a német kormánynak írt levelében a WVM. Ráadásul, tették hozzá, a hiány legrosszabb szakasza még előttünk áll.
A szervezet úgy számol, hogy már november végére kimerülhetnek a német és az európai magnéziumtartalékok. Ez pedig azért fontos, mert a fémet számos termékhez használják, például alumíniumötvözetekhez, melyeket aztán a legkülönbözőbb autóalkatrészekben használnak föl – a sebességváltóktól a kormányokon át az üléskeretig és az üzemanyagtartályok fedeléig.
Kína pedig – Európa legnagyobb magnézium-beszállítójaként – utasításba adta, hogy az ország 50 magnéziumkohója közül durván 35-öt az év végéig be kell zárni,
hogy csökkentsék az ország energiafelhasználását.
Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy az alumíniumiparban nincs helyettesítője a magnéziumnak, vagyis a fém tartós kiesése a piacról nagyon komoly károkat okozhat a termelésben.
Ráadásul a globális magnéziumkereslet mintegy 35 százalékát az autóipar adja.
Vagyis ha a magnéziumkínálat hosszabb időre elapad, az akár a teljes globális autóipari termelést is leállásra kényszerítheti
– mondta nemrég Amos Fletcher, a Barclays elemzője.
A WVM levélben kérte a német kormányt, hogy tárgyaljon Pekinggel a magnéziumkínálat fokozása érdekében. Emellett azt kérték Berlintől, hogy gyakoroljon nyomást az Európai Unióban annak érdekében, hogy hozzák vissza a magnézium-kitermelés egy részét a kontinensre, enyhítve ezzel a hatalmas kiszolgáltatottságot.
A szervezet hangsúlyozta, amennyiben komoly magnéziumhiány lép föl, akkor elképesztően súlyos kiesek jöhetnek az alumíniumszektor teljes értékláncában. Ez pedig nagyon széles körben érintene gyártási kapacitásokat.
Az autóipar mellett hiánnyal nézne szembe a repülőgépipar, az egész építőipar, de még az elektromos kerékpárok vagy a csomagolóanyagok gyártása is megszenvedné a helyzetet.
A probléma pedig egyáltalán nem csak elméleti. Észak-Amerikában már láthatók a hatások. Az alumíniumtermékeket gyártó kanadai Matalco a múlt héten közölte az ügyfeleivel, hogy kimerültek a magnéziumkészletei, és ha a hiány tartós marad, csökkentenie kell a kibocsátását és a jövő évre vállalt szállításait.