Mint arról tegnap beszámoltunk Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón bejelentette, hogy a kormány úgy döntött, hogy november 15-től 480 forintos felső határa lesz a 95-ös oktánszámú benzin és gázolaj árának.
A miniszter közölte, hogy gázolaj és a 95-ös benzin árszabása 480 forintnál lehet alacsonyabb, de ennél magasabb nem. Ismertette, hogy amelyik töltőállomás nem tartja be a hatósági árat az bezárásra számíthat. A három hónap leteltével a kormány felülvizsgálja az intézkedést.
A miniszter a sajtótájékoztatón beszámolt arról is többek között, hogy a meghozott intézkedést az európai uniós üzemanyagárak és a más országokban alkalmazott hasonló intézkedések tanulmányozása előzte meg . Beszédében kiemelte, hogy
a kormány a döntéstől kedvező gazdasági hatást és az emelkedő infláció mérséklését reméli.
Orbán Viktor miniszterelnök csütörtök este megerősítette az erre vonatkozó döntést:
Az üzemanyagárak olyan mértékben nőttek meg, és úgy húzzák magukkal az inflációt, hogy a kormánynak lépéseket kellett tennie. Ezért úgy döntöttünk, hogy egy bizonyos árszinten - ez 480 forint - a benzint és a dízel üzemanyagot is maximáljuk. Olcsóbb lehet, drágább nem.
A kormányfő ismertette, hogy három hónapra rendelték el a kormányrendeletben rögzített hatósági árat, majd február végén felülvizsgálják az intézkedést. Az erre vonatkozó 624/2021. (XI. 11.) kormányrendelet már megjelent a Magyar Közlönyben.
A miniszterelnök szavai szerint a lépés megtétele elengedhetetlen a magyar gazdaság fejlődésének biztosítása érdekében.
Annak érdekében, hogy a magyar gazdaság fejlődhessen, és a magyar családok biztonságban legyenek, ezt a lépést meg kellett tennünk.
- mondta a miniszterelnök a közösségi oldalán közzétett videójában.
Szakáli István Loránd, a Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezető közgazdásza elemezte a friss kormányzati döntés okát és kifejtette a tegnapi napon bejelentett rendkívüli intézkedés várható hatásait az Origónak.
Szakáli István Loránd ismertette, hogy miközben az idei év elején még mind a 95-ös benzin, mind pedig a gázolaj nagykereskedelmi ára jóval 400 forint alatt alakult, addig napjainkra mindkét üzemanyagfajta ára 500 forint/liter felett van. Az év elején a benzin ára 350-360, a gázolajé pedig 380-390 forint közötti tartományban volt, ma pedig az előbbi ára 506, az utóbbié 512 forint.
A benzin 40, a gázolaj több mint 30 százalékkal drágult.
A hatósági beavatkozás oka elsősorban az infláció növekedésében igen jelentős szerepet játszó üzemanyagárak további, adott esetben extrém mértéket is elérő növekedésének megakadályozása, ezáltal a családok védelme. Az üzemanyagok drágulása a szállítási tevékenységen keresztül szinte mindegyik termék és a legtöbb szolgáltatás fogyasztói árába begyűrűzik - mondta a közgazdász.
Szakáli emlékeztetett, hogy az idei év második felében globális szinten szembesülhettünk az energiahordozók árának gyors és nagyarányú emelkedésével. Jelentősen emelkedett a fölgáz, az elektromos áram, a szén és a kőolaj ára is. Ez az emelkedés elsősorban a tavalyi évet, illetve az idei év első felét jellemző rendkívül alacsony energiaárakkal összehasonlítva szembetűnő.
A Századvég Gazdaságkutató Zrt. vezető közgazdásza ismertette, hogy az áremelkedésnek több kiváltó oka is van. Ezek közül az egyik a gazdaságok világjárvány következtében megvalósult nagyarányú leállását követő gyors újraindulás, ami többeket, köztük az energiatermelőket és forgalmazókat is váratlanul érte. A gazdasági felpattanás nagy energiaigénye erőteljes keresleti piacot hozott létre, a korlátozott kínálat nem képes kielégíteni az igényeket, ami gyors áremelkedéshez vezetett - hangsúlyozta.
Szakáli közölte, hogy ezen túlmenően egyéb globális folyamatok is szerepet játszottak az energiaárak, azon belül az üzemanyagok árának növekedésében. Ezek közül az egyik, hogy egyre növekszik a fejlődő országok energiaéhsége, részben a gazdaság fejlődésének, részben a polgári életmód választásának küszöbén álló (pl. autóhasználat) nagyszámú állampolgár igényeinek növekedése miatt. Ez az egyre növekvő kereslet pedig azzal találkozik, hogy a kínálat jelenleg nem képes követni az igényeket.
Ez részben annak köszönhető, hogy az elmúlt évek alacsony energiaárai miatt, valamint az EU szintjén jelentkező néhol átgondolatlan klímavédelmi célok megfogalmazása miatt, az ágazatban csökkent a kitermelés növeléséhez elengedhetetlenül szükséges beruházások volumene. Tovább súlyosbítja a helyzetet az OPEC országok taktikázása, amely a kitermelés volumenét és árát egy számukra kedvező, másokat (pl. palaolaj kitermelők) nehéz helyzetbe hozó szinten kívánja tartani.
A közgazdász értékelése szerint a tegnapi döntés egy rendkívüli döntés, amilyet csak a legritkább és legindokoltabb esetekben szoktak meghozni.
Ismertette, hogy jelenleg hasonló döntést az EU-ban egyelőre csak Horvátországban léptek meg.
Portugáliában olyan intézkedést hoztak, amely lehetőséget ad a kormánynak, hogy az üzemanyag kereskedők által alkalmazott árrés maximalizálásán keresztül szabályozzák az üzemanyagok árát, míg Franciaországban minden havi 2000 eurónál kevesebb jövedelemmel rendelkező lakos, egyszeri 100 euró juttatást kap a magas üzemanyagárak okozta többletköltségek kompenzálására.
Mindenképpen fontos hangsúlyozni Szakáli véleménye szerint, hogy ez a döntés az uniós szabályokkal nem ellentétes. Közölte:
Az elemzői várakozások szerint a mostani rendkívüli energiaárak nem lesznek tartósak és belátható időn belül, a mainál lényegesen alacsonyabb árak mellett alakul ki az új energiapiaci egyensúly.
A kormányzati döntés gazdaságra és lakosságra gyakorolt hatása kedvező, hozzájárul az inflációs nyomás csökkenéséhez, azonban az üzemanyag kereskedelemmel foglalkozó vállalatok nyereségességét csökkenti. Ennek oka, hogy a kormánydöntés értelmében az árcsökkenés az üzemanyagok adótartalmát nem, csak a forgalmazók árrését érinti, amiért kompenzációra nem jogosultak -emelte ki az elemző.
Értékelése szerint, tekintettel arra, hogy az üzemanyagok piaca csak kismértékben árérzékeny, nem várható az irántuk való kereslet moratórium okozta növekedése. Végezetül Szakáli István Loránd a várható gazdasági hatásokról elmondta, hogy miközben
a benzin árának befagyasztása elsősorban a benzinüzemű autókat használó lakossági fogyasztókat érinti, a gázolaj árának befagyasztása a lakossági fogyasztókon túl a dízelalapú szállítási ágazaton keresztül, a fogyasztói árak alakulásának szinte teljes palettáját érinti.